tisdag, maj 19, 2009

Usch.



Dagens reflektion från mig:

Usch, det är riktigt tråkigt att rengöra och diska sex backar flaskor. Nittio flaskor. Monotont och repetitivt. Det är inte för detta som jag brygger öl direkt. Fy vad trist.


Nu behöver jag inte alla idag men jag tröttnade på att ha en massa odiskade flaskor i tvättstugan. Började lukta lite. Idag ska jag ge mig på att buteljera min Red Tail Midsummer Ale. Jag har plockat upp en till jäshink till priming också, de jag har är upptagna.

Det är inte riktigt så repetitivt som jag beskrev. Tyvärr. Denna gång hade jag "nya" flaskor, dvs det har varit köpedricka i dem innan. Jag tycker om att ta bort etiketterna. Jag är otroligt petig också, med nästan allt jag gör. Det som inte var repetitivt med detta moment var att jag upptäckte att vissa flaskor var mycket svårare än vanligt att ta av etiketten.

Jag sänker ner flaskan i varmt vatten och fyller den med varmt vatten. Det blir som en första sköljning samt att etiketten lossnar enklare. Slottskällan - etiketten lossnar av sig själv. Carnegie Starkporter - etiketten lossnar när man skrapar lite på den. Så är det med de flesta flaskorna. Sen till hatobjektet. Grebbestad Bryggeri Original och (stark)Påsköl. Deras påskmust och folköl var jättelätta att dra av. Jag gissar att det ställe som brygger Grebbestads starköl och det ställe som brygger Grebbestads matbutikssortiment använder olika klister. Jag fick kämpa i en minut för varje flaska! Grrr.

Nu ska jag börja diska, sen desinficera flaskorna. Inte så jäkla kul det heller, men jag har införskaffat en liten pryttel som kommer göra arbetet mycket lättare, för att inte tala om att minska vattenförbrukningen när jag sköljer ur flaskorna. En flasksköljare!


Jag har väntat med denna eftersom den bygger på att man ska trycka ner flaskan på sköljaren. Detta lägger vikt på kranen och vårt kök verkar vara installerat av någon som inte förstår detta med rör och vatten. Det gör inte jag heller, men jag skulle heller inte ge mig på att installera rör i ett kök. Detta är något som ska åtgärdas när jag får tag på någon vettig snickare och rörläggare som kan byta ut halva köket.

När jag fått ut Red Tail Midsummer Ale ur ölkylen ställer jag in Drickuhinken som har slutat jäsa. Imorgon för jag över Drickun till klarning. Jag sitter och spånar lite på en mumsig sommarale, lite inspirerad av Dugges Avenyn Ale. Humlas med Centennial och Chinook. Får vänta lite tills jag har plats i kylen, Drickun kanske ska klarna en vecka eller så, det är ju inte lika viktigt med den som jag tycker att det är med en IPA eller en ale.

Tillbaks till arbetet!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar