fredag, maj 22, 2009

Avrapportering, vallfärden


Det var jag och en ung herre i röda skor som några minuter över 10 stod och väntade på att Dugges High Five skulle packas ur kartongen. De hade fyllt på hyllorna med övrig Duggessortiment också, det uppskattas.

Jag har lite roligt åt kvittot. Alla Dugges artiklar är ju beställningssortiment och beställs i hela kollin om 20 flaskor. Så framgår också av kvittot:


20x500ml. Tre stycken. Ja, så petig är jag. Kan jag gå tillbaka och kräva att få resten av ölen, eftersom jag ju faktiskt har kvitto på att jag köpt tre stycken 20x500ml?

Det finns ju andra butiker som har beställningssortimentsvaror i sitt ordinarie sortiment, typ Jægerdorff och Frölunda som har Prippklubbens Starkpilsner. Kan vi inte alla kliva in på ett bolag som ligger lite närmre än Mölndal och övertyga dem att föra dessa öl i sitt sortiment?

Daniel

5 kommentarer:

  1. Kanske börjar bli dags för en liten shoppingtur till Mölndal snart :)

    SvaraRadera
  2. Bra idé, men lönlös. Systembolagets regler medför att producenten bara får ställa ut på ETT bolag, dvs det "närmaste"..

    SvaraRadera
  3. Min förståelse är att enskilt Systembolag (läs chef på enskilt Systembolag) får ta in varor som finns på beställningssortiment, om det finns efterfrågan för varan.

    Det som vi uppfattar som en institution (Systembolaget med stort S) består ju faktiskt av människor. Vissa av dessa har valt att arbeta i den branschen för att de har ett stort intresse i detta ämne, liksom vi som gör det, mer på ideell basis. Jag tror det går att arbeta mer mot enskild individ, så att denne inte nödvändigtvis hindras av vad vi anser att Systembolaget med stort S står för.

    Men jag tror ju överlag alldeles för mycket på mänskligheten.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Förresten, jag var också där idag, köpte 21 flaskor High Five och en Avenyn.

    För att förhindra eventuell lynchmobb ger sig ut efter mig så försvarar jag mig med att vi var 3-4 st som skulle dela på "alla" High Five.
    Jag tror nämligen inte det blev så många kvar där..
    Men det kan ju vara så att de har fler på lager än de som Systembevakningsagenten (beerwell.se) känner av..?

    SvaraRadera
  5. Kul att du köpte ett helt kolli plus en flaska. Nästan så att du kunde köpt ett kolli var som helst?

    Nä, det är bra att de går åt så vi visar att det finns efterfrågan. Känns bra att handla lokalproducerat!

    Daniel

    SvaraRadera