lördag, maj 16, 2009

Smörpundet Porter - färsk och lagrad

Härom veckan testade jag bland annat Nynäshamns Smörpundet Porter, både i olagrat normalutförande och ståltankslagrad årgångsporter från 2007, hemma hos Daniel. Lika bra att få ner en recension för arkivets skull.


Smörpundet Porter
En härligt mörk vätska med stort och fylligt skum.

Doften är mycket mer vinös än vad jag kommer ihåg den. Något plommonliknande blandas med rejäla mängder O'boy, kaffe och knäck. Riktigt trevligt.

I smaken dominerar O'boyen tillsammans med bränd malt och kaffe. En del vinösa smaker återkommer.

I munnen är ölen len med medelkropp.

Bättre: Det här var riktigt gott, precis som vanligt. En riktigt välgjord öl som tål att sitta med ett tag.

Smörpundet Lagrad Årgångsporter 2007
Med tanke på hur mycket jag tycker om Smörpundet blir det riktigt intressant att se hur den utvecklats på fat. Blir dessutom en bra fingervisning för hur bra den lämpas för att glömmas bort i skåpen.

Doften skiljer sig ganska mycket från standardversionen. Jag hade inte satt dem som samma öl vid en blindprovning. De vinösa tonerna och den torkade frukten är inte alls lika framträdande. Istället framträder en liköraktig Baileys-doft, brända toner, kaffe och chokladkola.

Smaken är underbart len där Baileys återkommer tillsammans med kaffen, chokladkolan och toner av torkad frukt.

Kroppen är om möjligt ännu lenare. Smakerna är riktigt integrerade och ganska komplexa.

Tokgod: Här har vi en öl att filosofera över. Jag tycker att den är riktigt rolig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar