måndag, maj 25, 2009

Carlsbergs monter på Interfood 2009 och Angelo Poretti Chiara Originale


Som utlovat skriver jag lite om mitt besök på Interfood 2009. Inne på Wine&Spirits hade Carlsberg en monter. De ställde ut deras vanliga öltyper och visade upp hur stilig en bar kan bli med deras fatanläggning:

Sen behöver man inte ölen på kran om man inte säljer så mycket, de imponerar även med hyggligt stor bredd på sortimentet, för de som inte driver übernördölpubar, stiligt:


Ni känner säkert igen alla flaskor, det var inga revolutionerande nyheter. Jag hittade en öl som jag inte provat innan. Den finns visst inte på bolaget heller. Jag sökte runt lite på bloggar och Ratebeer och hittade mycket begränsat med information. Flaskan såg annorlunda ut på Ratebeer än den var nu.

Jag provade och fotade. Inte jätteimponerad, men man måste ju smaka! Ölet bryggs av Carlsberg Italia, i Varese, norra Italien.


Angelo Poretti Chiara Originale

Utseende: Myket ljus, klar, små frekventa bubblor, litet skum.

Arom: Liten doft, lite jordighet och nötter.

Smak: Liten smak, men tydlig kort humlebeska. Jordiga toner.

Munkänsla: Mycket lätt kropp, tät kolsyra.

Denna öl var inte mycket att hänga i julgranen tyvärr. Den bryggs med en viss andel råfrukt (majs) ser jag på Morettis engelska hemsida vilket ger högre alkohol till mindre kropp. Jag skulle nog initialt lätt kunna missta denna öl för en lättöl.

*****

Inga stjärnor här, jag drack inte ens upp ölen. Nu betalade jag inte för den vilket gjorde det lättare, men det är ändå talande. Det kanske är så att ingen bloggat om denna för att ingen velat betala för att dricka den?

Skönt att detta var bland de första ölen jag provade (efter den alkoholfria plommonölen). Framåt mot nya intressanta smaker!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar