söndag, maj 24, 2009

Lite nyheter, och en festival

Jag, som säkert många av er, fick Oppigårds nyhetsbrev idag.

Ölfestival i Eskilstuna den 13 juni. Skoj. Efter första årsmötet av Föreningen Sveriges Småbryggerier. Jag går inte till festivalen, men hade gärna velat. Dels bor jag för långt bort för att det ska vara rimligt att åka dit, dels ska jag gå på bröllop i Skåneland den dagen. Någon som ska dit?

Tydligen är då 16 bryggerier med i detta samarbete. Jag antar att det är minst Oppigårds (de mailade ut om det) och Närke Kulturbryggeri (föreningen är registrerad på deras adress) samt Sigtuna Brygghus (de skrev om det i sitt nyhetsbrev 1/2009).

Sedan ser det ut som att de lägger över försäljning till restaurang till ett bolag, Tomp. Det verkar som om fler bryggerier lägger över försäljning och marknadsföring till utomstående bolag när de får mer att göra. Visst tappar man väl lite marginal med man slipper investera tid och pengar i försäljningsinfrastruktur. Man kan fokusera på att brygga go öl!

Men tillbaks till Föreningen Sveriges Småbryggerier. Vilka fler är med då? Något med denna site att göra?

Mer aktivism till folket!

Daniel

1 kommentar:

  1. Eskilstuna är ju rätt nära Stockholm så festivalen låter ganska lockande. Man skulle vilja ha lite mer info om vilka öl som kommer att finnas till försäljning bara.

    SvaraRadera