torsdag, maj 07, 2009

Ölmässor o sånt

Det tycks ju vara poppis för oss här på Västkusten att dra till Danmark och Köpenhamn för att inhandla øl och göra roliga grejer. Nu kommer en liten ölfestival helgen den 15-17 maj. Jag kan inte gå för att Amanda ska springa Göteborgsvarvet, vi ska på en fest, det är Eurovision och jag förstår inte ett ord danska. På riktigt. Inget. Jag kan räkna på danska, men inte mycket mer och jag förstår inte danskarna när de säger siffrorna.

Vi ska till Köpenhamn den 1 augusti på bröllop. Det blir ett tight tidsschema (U2 konsert den 31 i Göteborg) men jag hoppas kunna slinka förbi en ølbutikk och fråga om de talar engelska. Eller låta Amanda sköta snacket.

Varför i hela friden kan jag inte danska då? Jag har inte svenska som första språk, jag lärde mig det när jag var ungefär 8 år. Det gör att "liknande" språk som norska och danska är helt andra språk. Jag har lite lättare för norska men inte mycket. Jag tycker till och med det är svårt med skånska, värmländska och det de talar i Sverige nära den norska gränsen. Opraktiskt ganska ofta.

Fredag den 8e (snart alltså) snackade jag och Carl om att hitta på något. Jag ska ju ägna dagen åt att brygga en ... eh ... midsommarale eller något åt det hållet. Har inte hunnit med recept. Löser det med klassikern pale ale-, karamell- och vetemalt i roliga proportioner med det humle jag hittar först. Sen skulle vi då kila till Red Lion och äta och ta några bärs. Jag stannar nog hemma och gör dito, Carl och Johan kunde då komma förbi med lite inköpt öl.

TREVLIGT!

God natt!
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar