torsdag, maj 21, 2009

Lucky Amber Ale, igen


Jag blev ju positivt överraskad när jag provade min öl Lucky Blended Ale igen. Andra och tredje provningarna var mycket bättre än den första. Jag undrar om min ljusa bröllopsöl, Lucky Amber Ale har genomgått någon förändring?

Lite mer tid att stå och 'dra' leder ju till att smakerna gifter sig lite mer och att det bildas lite mer kolsyra samtidigt som den binds bättre i vätskan. Jag provar naturligtvis! Kollar av lagersaldot dessutom, ska servera några buteljer i Stockholm den 6e juni så det måste finnas några flaskor kvar. 15 Lucky Blended, 6 Lucky Liquorice, 8 Lucky Amber kvar. Det får räcka. Vi ska ju ha annat gott att dricka också.


Detta är en öl som jag varit ganska missnöjd med från dag ett. Den har inte varit vad jag sökt alls. Det började med att jag använde engelsk pale alemalt och då fick en något förändrad smakprofil jämfört med vad jag sökte. Sen kombinationen Challenger och Amarillo. Sådär lyckad i denna hittills. Kombinera med att den fick stå för kort tid mellan buteljering och servering. Bättring idag?

Utseende: Klar gul vätska. Mycket stort skum som ligger kvar länge, nästan som vispad äggvita i utseendet. Jag testade inte att vända på glaset som man gör när man vispar äggvitor! Rikligt med små synliga bubblor.

Doft: Stor doft. Söt, blommig, något artificiell, typ Haribonappar blandat med lite herbes de provence.

Smak: Ganska mycket beska. Mycket kort smak. Den kommer, visar upp sig och försvinner fort. Bismak av haribonappar och mandelskal. Tydlig alkohol i smaken.

Munkänsla: Ganska lätt kropp, obalanserat humlig. Något typ av sötma som gör den svårdrucken men inte fyllig. Kolsyran är krämig men samtidigt läskande.

Jag är inte skitnöjd efter denna provning heller. Otippat. Just denna kemiska, artificiella bismak tycker jag är lite otäck. Jag gör nog inte om denna kombination av humlen nästa gång heller. Trevligt att misslyckas på ett angenämt 5,9% sätt. Sen är jag också min egna värsta kritiker.

Jag lyssnade lite på hembryggarradio (tror jag det var) där de behandlade denna problematik. Jag själv tycker inte ölen är så jäkla grym. Med varje provsmakning analyserar jag hur jag ska förbättra drycken. Någon som kommer utifrån tänker inte likadant. Men det förstår inte jag utan tror bara att folk är snälla mot mig för att a) inte såra mig eller b) inte riskera att sluta få gratis öl. Jag inbillar mig nog bara.

Jag gav en flaska av denna öl till en kollega med förhoppningen om att han skulle skriva några ord om den i ett mail till mig. Ännu inget. Den feedback jag fått är "Heyyy, Danny, thanks. Yeah!" Bra antar jag. Får haffa honom när han inte är lika upptagen.

Någon ölnörd/bryggare som vill byta brygder för att få lite ... fylligare ... kommentarer? Jag funderar skarpt på att börja skicka in till SHBF för att få lite bedömningar därifrån. Kämpigt att skicka flaskor i paket och den biten. Får tänka vidare och ta lite råd.

Bättre lycka nästa gång!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar