söndag, maj 03, 2009

Öl och mat

Visst är öl väldigt gott i sig, men det blir desto häftigare kombinerat med mat. Tänk klassikern Imperial Stout med mörk choklad, eller en lagrad Carnegie Starkporter med äppelkaka. En häftig öl som blir ännu bättre i sällskap med någon typ av fast föda. Synergieffekter och grejer.

Jag har som vision att bli riktigt fäig på att kombinera öl till hela måltider. Både för egen skull och för att frälsa de som beställer en stor stark i baren utan att förvänta sig en liter 10-procentig belgare. Som hjälp på vägen snubblade jag över en blogg i ämnet; http://beerlicious.net/.


Min nästa kombination att testa kommer att blir Cantillon Kriek Lambic med lite roliga ostar. Hittills har jag kommit fram till att en rinnig brie skulle vara kul. För att hitta fler ostar tänkte jag ta hjälp av den förträffliga lilla ostbutiken på Linnégatan här i götet. De kan sina grejer.

Slutligen noterar jag att The Rover har fått in ett fat Cantillon Gueuze med hjälp av Akkurat i hufvudstaden. Tillsammans med Nynäshamns DIPA blir det inte svårt att välja vad man ska göra utav morgondagens kväll.

Och kanske kommer jag även att trilla in på Bishop's Avenyn där det tydligen är Amerikavecka. Kan inte låta bli att länka till Weines klockrena bild av utbudet.

2 kommentarer:

  1. Gillar den här bloggen och gillar länktipset! Tack!

    SvaraRadera
  2. Men vad härligt att man kan glädja någon mer än sitt egna dåliga minne. Vassego!

    SvaraRadera