söndag, maj 10, 2009

Schneider-Brooklyn Hopfen-Weisse

I fredags provade jag och Johan lite öl hemma hos Daniel. En av ölen jag hade tagit med mig var Schneider-Brooklyn Hopfen-Weisse från det senaste nyhetssläppet. Den är en weisenbock på 8,2%. Ölen är ett samarbete mellan Brooklyn Brewerys mycket sympatiske bryggmästare Garrett Oliver och Schneiders bryggmästare Hans-Peter Drexler. Bryggmästarna har använd sig av varandras bryggerier och de lokala råvarorna, dvs tysk humle på Schneider Weisse och amerikansk på Brooklyn Brewery.


Schneider-Brooklyn Hopfen-Weisse
Det första jag tänker på när jag känner doften är färska humlekottar. Doften är ganska stor med jäst, örter och en bitter ton som påminner om engelsk apelsinmarmelad.

Smaken inleder som en typisk veteöl med kryddig vetekaraktär och går sedan över i en tydlig gräsig beska med grapetoner, bitter engelsk apelsinmarmelad och vetesötma. En viss alkoholsötma känns i eftersmaken. Kroppen är medelfyllig och bärs upp av den höga alkoholhalten.

Bra: Helt klart något annat än vad man är van vid som veteölsdrickare. Jag tycker att den var riktigt intressant, dock mer för hantverkets skull än för smakens. Kommer att nöja mig med de 2 flaskorna som står kvar i kylen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar