söndag, maj 31, 2009

Southern Tier IPA

Till middagen igår i den kvarvarande sommarvärmen bestående av grillade fläskkotletter, färskpotatis och sallad tog jag mig en Southern Tier IPA från vallfärden till Köpenhamn.


Southern Tier IPA
Doftar friskt och humligt. Som väntat finns de vanliga cirtustonerna av grape tillsammans med gräs och lite peppriga örter. Hittar även en aningen persika. Vad jag inte väntat mig är den tydliga maltigheten som fyller ut doften. Sammantaget väldigt runt utan att sticka i näsan som vissa (härliga) ipor kan göra.

En hyfsad beska i smaken, dock lägre än vad man vant sig vid i amerikanska ipor. Den tydliga karamellsöta maltigheten återkommer och bäddar in beskan tillsammans med toner av gräs, aprikos och lite pepprig ruccola. Smaken är trevlig, svalkande och kravlös.

Kroppen är rund och medelfyllig. Kolsyran är lagom läskande.

Det här var inte direkt vad jag hade väntat mig. Är dock ändå riktigt nöjd. Gillar när maltigheten tillåts framträda i öl. Påminner ganska mycket om en Pickla Pils, fast med mer fyllighet. Var ganska billig också. Tror att den låg på 25 danska. Kommer att köpa fler nästa gång.

Bra: En bra kravlös sommaröl som passar väl till grillat. Ja, den kanske till och med kan konkurrera med Åbros Svensk Starköl.

3 kommentarer:

  1. Påminner om Pickla Pils och kan konkurrera med Svenskt Starköl? Är du galen människa, det är en ale, en upphumlad IPA. Jämför du det med en underjäst lager? Det är lite som "det är en trevlig champagne", påminner lite om en ekad röd rioja och kan konkurrera med Parador.... Galet.

    SvaraRadera
  2. @Dweezil: Klicka på länken med Åbro Svensk Starköl och njut av ironin!

    SvaraRadera
  3. Ironi, som sagt. Vi gillar sånt på västkusten.

    När det gäller jämförelsen med Pickla så är frågan om det säger mest om den humliga lagern eller hyfsat lätta ipan. Testa dem bredvid varandra och återkom om du fortfarande tycker att det är galet.

    SvaraRadera