lördag, maj 09, 2009

Dugges Folköl. Hell yeah!

Memorera detta namn. Brandmästare Andréns Törstsläckare. Det är namnet som är folkölens formel-1 bil som kör om alla Trabanter på Autobahn strax efter återförenandet av Väst- och Östtyskland.


Utseende: Ljust guldfärgad, klar, endast enstaka bubblor synliga. Stort, vitt, kompakt skum som håller sig länge. Ljuvligt vacker!

Arom: Stor doft av humle, citrus, grape, lite karamell, lite blommighet. Lite blöt hö och lätt läderton i doften.

Smak: Maltig. Lätt syrlig smak av läder, och mogen grape. Markerad beska i eftersmaken.

Munkänsla: Fyllig kropp, trevlig len, nästan smörig kolsyrning. Trevligt lättdrucken. Hade den varit starköl hade den blivit farligt lättdrucken.

Totalt sett är jag riktigt imponerad. Detta är alltså ett folköl med 2.8% alkohol som lätt slår många många starköl. Enligt mig. De vanliga Pripps blå, Red Stripe och alla vanliga ölen kan inte konkurrera. Jag skulle till och med kunna tänka mig denna istället för många faktiska alternativ på krogen! Släng ut ett fat till Bishops och försök! Prissätt konkurrenskraftigt. Inga 68kr, kanske som en läsk? 25kr för 40cl?

Jag betalade 19,90 för 50cl på ICA. Inte billigt. Man får ju ett sexpack "vanlig" tvååtta för det. Men det skiiiiter jag i. Jag blir en återkommande kund. Jag betalar gärna en selma för en halvliter av denna brygd. Sommarens självklara val till grillen.

Jag tänker betygsätta, utifrån helhetsupplevelse: Bättre!

Värt en omväg. Ja. Åk till ICA Lyan i Rävekärr. Köp. Men inte förrän jag varit där igen och fyllt på mitt lager! Jag har inte fått betalt av Dugges, men jag kanske borde skicka en faktura? Nästa brygd skulle enligt den informativa lappen i butiken vara mer humlig! Hääääärligt. Jag handlar då också, var så säker.

Bojkotta alkoholskatten en vecka!
Daniel

1 kommentar:

  1. Sitter faktiskt med en Andréns Törstsläckare just nu och måste hålla med om att denna öl slår en väldigt massa starköl. Bolagets "fulöl" är självklart chanslösa!

    Linus Kna

    SvaraRadera