söndag, maj 31, 2009

Müller's Malz

Ytterligare ett alkoholfritt fynd från Ekostore. Denna gång är den helt alkoholfri. Inte bara mindre än 0,5%, utan denna dryck har aldrig jästs.

Den svenska tilläggsetiketten lyder "Pinkus Maltöl Alkoholfri." Det bryggs av Brauerei Pinkus Möller i Tyskland. Sedan står det att den innehåller vatten, malt, socker, koldioxid och humle.

Jag saxar lite från deras hemsida:

Müllers Malz alkoholfrei
Charakteristisch für Müllers Malz sind sein Wohlgeschmack und seine Bekömmlichkeit. Der Hopfen stammt aus biologischem Vertragsanbau und die zur Malzherstellung verwendete Gerste wird in Biolandbetrieben nach den Richtlinien von Bioland angebaut. Müllers Malz wird vor der Abfüllung gefiltert und auf natürlichem Wege durch Erhitzung auf 65° Celsius haltbar gemacht. Es hat 10,8% Stammwürze.

Den är alltså inte jäst, utan filtrerad och lågpastöriserad. Den har en stamvörtsstyrka på 10,8% vilket, rätta mig om jag är fel, är samma som grader Plato? I så fall ger ett OG på 1.043SG. Och ett lika högt FG.

Intressant. Testas!




Jag häller upp den bruna, klara vätskan i ett glas och får ett starkt söt arom i näsan. Lite humle också, besynnerligt oangenäm. Den påminner om något. Nu vet jag. Jag smakar för att bekräfta.

Ja, det är precis som jag trodde. Detta är kyld, kolsyrad sötvört. Mycket maltig sådan, men alldeles för söt att dricka tycker jag. Flaskan är på 33cl, så det man skulle kunna göra med denna är att köpa 80 flaskor, hälla ner innehållet i en jäshink och slänga på en påse jäst. Då kan det bli en hygglig öl. Men detta är inte gott.

Daniel

1 kommentar: