tisdag, maj 05, 2009

Lite random tankar som slog mig vid lunch

Jag och Amanda satt och åt lunch på Delirium idag. Helt osökt började jag fundera på öl. Jag hade kommit lite tidigare då jag ville in till jobbet och byta om innan vi åt så jag slapp stressa efter maten för att hinna byta om. Jag börjar kl 12.30 och då tycker de att uniformen ska vara på. Fräckt värre. När jag stod där lite innan vi skulle äta, och botaniserade bland beståndet på fat och i den amerikanska ölkylen blev jag inte jätteledsen att jag inte följde med till Delirium igår.

Varken kylen eller fatölen dignade av nyheter och spännande brygder. Naturligtvis skulle jag vilja prova på Nynäshamns DIPA som de sålde för 65kr/20cl. En ypperlig storlek för ölprovning tycker jag. Jag minns på Bishops Järntorgets porterfestival då man kunde köpa gallopper. Bra, inte så extremt dyrt. Framförallt kunde man prova MASSOR av öl. Det som slog mig ljusast var Brooklyn Brewerys Black Chocolate Stout. Jag har varit sugen på att prova den en bra stund nu, och nu kom jag på att jag inte gjort det. Till att göralistan med andra ord. Den finns tydligen på bolagets ordinarie sortiment dessutom, art 1690. 10% alkohol är imponerande, jag ser fram emot att prova den! Äsch, ströflaskor lite överallt. Det har tidigare berott på fel i lagersaldot. Blir att prova på krogen då.

En annan tanke jag fick var min egen nästa brygd. Jag tänkte brygga en midsommarlager. Ljus, frisk och torr som saaaatan. Nu har tiden runnit iväg och jag tror inte jag hinner lagra den så länge som vore nyttigt för den. Det får helt enkelt bli en midsommarale. Ska titta lite på receptet och slänga till lite mörk karamellmalt och dra upp humlen. Kanske en APA? Jag har ju lite goa humlesorter hemma har jag för mig, amarillo, centennial, chinook och annat gott och blandat. Leker lite med tanken, ska kolla upp hur de funkar ihop på torsdag.

Nu tillbaks till jobbet, tråkigt maskinkaffe och slitna skämt!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar