tisdag, maj 12, 2009

Carlsberg Non-alcoholic. Jodå.

Under kategorin "put your money where your mouth is" kommer jag att titta lite på lätta alternativ till alkoholhaltigt öl. Jag säger gärna att det inte främst är alkoholen jag vill åt i öl. Klart det är skoj att vara salongsberusad men jag tycker det är trist att bli full och inte kunna uppskatta fler goda öl!

Jag tror inte att jag kommer hitta många goda exempel på lätta öl, i alla fall inte om de ska jämföras med originalen. Jag tänkte titta lite på öl som ligger på 2,8% eller mindre, så vi slipper betala alkoholskatt.

Först ut är Carlsberg Non-alcoholic. Den har 0,5% alkohol vilket är den övre gränsen för att få kallas alkoholfri, som jag förstår det. Nog pratat, nu dricka!
Utseende: Lite skum som snabbt faller undan. Ljus gul vätska, liten synlig kolsyrning (bubblor). Mycket klar vätska.

Arom: Liten, blommig arom. Ljus doft. Lämnar litet intryck. Lite jästig/toffee?

Smak: Liten smak, blommigheten dominerar smaken. Lätt eftersmak och lite beska i eftersmaken. Lite syrlighet. Lite sötma i eftersmaken tycker jag nog efter li
te tänkande.

Munkänsla: Lättdrucken, kolsryan hjälper till att bära upp känslan i denna alkoholfria öl.

Totalt sett är det en trevlig dryck, för att vara det den är. Jag kan tänka mig den med ett kryddigt kycklingspett eller något vegetariskt som inte smakar allt för mycket. Trevlig lunchdryck för den som inte vill vara alldeles för glad på eftermiddagen.

Kopplar man bara bort förväntningen på att detta ska vara vad vi vanligtvis tänker på som öl är det gott. Drick den här efter en DIPA och det är kolsyrat vatten. Kanske som schysst "tillnyktringsdricka" på krogen istället för cola om man har kompisar som inte tål att man inte dricker alkohol. (Tips!)

Ut ur dimman!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar