tisdag, maj 05, 2009

Betyg?

Syftet för mig med att skriva blogg är till största del att komma ihåg vad jag dricker och vad jag gillar. Då vet jag vad jag ska köpa igen och får en vägledning om vad jag ska prova härnäst.

För att underlätta vore någon typ av betyg smidigt. Ute i ölvärlden finns det en uppsjö av lösningar. Det finns bokstavsbetyg från A till F, 1 till 5 med både heltal, halvtal och ner till två decimaler i detalj, vissa viktar smak/doft/utseende/övrigt. I vilket fall har jag alldeles för dålig koll på vad jag druckit och för dåligt minne för att gå ner på decimalnivå. Och viktning tycker jag känns felaktigt. För mig är totalupplevelsen det intressanta. De olika egenskaperna väger olika tungt och samspelar olika väl beroende på öl.

Efter att ha funderat en del ska jag i alla fall börja med någon typ av betygsystem. Och det är totalupplevelsen som kommer att avses. Vad jag snickrar på är inspirerat av Guide Michelin. Det kommer att vara i stil med : köpvärt, bra, värt en omväg, värt en resa, en upplevelse. Där under kommer endast icke köpvärt att finnas.

Nu ska jag på lektion i statskunskap. När jag kommer hem ska gårdagens öl recenseras.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter intressant med en slags betygsättning, men som du säger: varken minne eller "koll" nog att sitta med två decimaler.

    En helhetsupplevelsebaserad rankning efter guide rougemodell tycker jag är lagom ambitionsnivå! Skriva lite kommentarer och sen lämna ett översiktligt intryck.

    Bra!

    SvaraRadera
  2. Tomas K / (kittylitter på iglaset)28 maj 2009 kl. 23:21

    Kolla in iglaset.se!

    SvaraRadera