lördag, maj 02, 2009

Öl- och vininköp

Då var det dags för maj månads nyheter. Det absolut mest prisvärda inköpet måste vara 15-årig Mosel-riesling för 129 kr. Blev tre stycken. En eller två flaskor kommer att få göra sommarens bär sällskap, medans de andra kommer at få ligga kvar och vila i källaren.


Roligast är samarbetet mellan Brooklyn Brewerys mycket sympatiske bryggmästare Garrett Oliver och Schneiders bryggmästare Hans-Peter Drexler som lett fram till Schneider Hopfen Weisse. Det är en hyfsat välhumlad Weisenbock på 8,2 %. Blir mycket intressant då jag aldrig har smakat på något liknande.

Den tredje nyheten jag inhandlade blev favoriten Nynänhamn Smörpundet Porter, lagrad i två år på ståltank. En flaska kommer att testas schenialiskt i jämförelse med en standardflaska och två flaskor kommer att glömmas bort i mörkret ett tag.

Till sist kunde jag inte låta bli att slå till på amerikansk mörk lager på reapris;
Saranac Black Forest för 8,80 kr, förr 14,40 kr.

Nu ser jag fram emot mitt-i-månaden släppets två amerikanska belgare, La Roja och Bam Biére.

1 kommentar:

  1. Nynäshamns etiketteringsmetod är ju ett intressant alternativ för en sådan hembryggare som jag. Jag kommer ihåg att deras jubileumsöl som vi provade på Delirium hade samma lite nonchalanta bit kartong hängt runt halsen. Otroligt kaxigt!

    Dessutom slipper man böka med lim och sånt. Jag hoppas få prova lite hopfenweise. Att ta till en alkoholhalt på 8,2%, med därmed följande kropp och maltighet, kan jag tänka mig är nödvändigt för att bära upp humlen i en traditionellt lätt weißbier.

    Det är en bock vilket ger det en vörtstyrka mellan 16° och 18° Plato. Jag gillar inte heller Plato, 1.066 till 1.074 SG. Det är inte så lågt. 8,2% säger du, det ger en FG på 1.004 till 1.012. Häftigt jäst i alla fall. Jag tänker mig att de vill behålla lite weißbierkaraktär så snarare en låg FG än en hög. Men vad vet jag, bara spekulerar.

    Den gode herr Oliver skriver lite om bryggeriet Schneider i sin bok, The Brewmaster's Table, bland annat Schneiders weizen doppelbock Aventus på 8,0% och senare om hans egna Blooklyn Weisse som 1996 var den första brygden i det nybyggda Brooklym Brewery. Inget oväntat samarbete, ska bli himla kul att prova!

    Skål,
    Daniel

    SvaraRadera