lördag, maj 30, 2009

Gotlands Sleepy Bulldog och Briska Päron (skåpmat från Interfood)

Jag hittade bilder och noteringar från min lilla eskapad till Interfood som jag inte publicerat. Better late than never.

Jag hittade två saker hos Spendrups jag inte provat. En som jag tyckte var intressant och en som jag verkligen inte gillade. Jag börjar med den senare. Briska Päroncider.


Snabb genomgång, den får inte ens noll stjärnor:

Utseende: Klar, lätt ljusgrön. Stora synliga bubblor, bortfallande skum.

Arom: Stor arom, artificiell päron, typ Piggelinglass.

Smak: Mycket sötma. Starka inslag av Piggelin. Mycket söt eftersmak.

Munkänsla: Lätt kropp, onaturlig kolsyra.

Usch, detta gör jag inte om. Vidare till något lite trevligare. Spendrups har ju ett experimentbryggeri, som de vill kalla det, Gotlands Bryggeri. Jag har inte varit där och deras hemsida är ytterst summarisk. Hur som haver fann jag en öl som jag inte provat tidigare. De sa att det funnits i restaurangsortimentet i 2-3 månader nu. Främsta tänkta kunder är restauranger som idag har en kran som heter "stor stark" och som vill ha en till med något lite roligare, men som inte är så extremt intresserade. Detta bekräftas inte riktigt av recensionerna på Ratebeer, den verkar ha provats på Oliver Twist och Bishops i Stockholm.

Wisby Sleepy Bulldog Pale Ale

Rolig historia bakom ölet, jag uppskattar när man lägger lite energi på sina produkter. Ölet finns som sagt bara i deras restaurangsortiment och då bara på 30L fat.


Som ni ser på nästa bild var det kanske lite svårt att fånga alla smaker och aromer, men jag försökte med det lilla jag fick:


Utseende: Klar, ljusbrun vätska, små bubblor, tätt skum.

Arom: Stor doft, mest citrus och halm.

Smak: Stor beska, grape och jordighet som övergår till nötighet. God maltighet och eftersmak av maltsötma.

Munkänsla: Tät kolsyra som balanserar beskan. Någurlunda fyllig kropp.

*****

Jag gillade denna öl. Enkel men ändå hygglig kropp och trevlig mötande beska. En tänd stjärna, visst är den värd att köpa! Jag har ju lite öl-ADHD så jag skulle aldrig fixa att fortsätta dricka samma sak hela kvällen, så inte heller med denna öl. Jag såg att Delirium har en kran som det står Sleepy Bulldog på.

Daniel

2 kommentarer:

  1. Enligt Spendrups så kommer den snart på flaska, när får vi se.

    Jag har inte provat den ännu så det skall bli intressant.

    SvaraRadera
  2. Drack en Sleepy Bulldog på Delirium igår. En citrusbom som var hyfsat god utan att glänsa, värd att prova dock. Hörde lite med personalen och det ska tydligen skilja en hel del från fat till fat på denna.

    SvaraRadera