fredag, maj 08, 2009

Bryggdag idag

Ja, idag är det bryggdag. Nu har jag slavat sedan kl 10 i morse med att "slänga ihop" runt 25L vört som genom lite magi och så ska bli till öl. Jag har haft en trevlig dag, det har flutit på ganska väl tycker jag.

Jag har funderat lite mer på det där med att brygga sig bira. Det är ju inte komplicerat. Först gör man sig en gröt (mäsk). Sen gör man som med kaffet (lakningen). Sen kokar man riktigt mycket humleté. Sen är det bara att kyla ner och jäsa. Kakbit.

Jag har en bra känsla när det gäller denna öl. Den blir lite mörk, ganska vörtig och borde få ett högt skum. Och smaka gott naturligtvis. Letar efter citrus- och grapetoner. Jag har kört Cascade i 40, 30, 20, 15, 10 och 5 min. Roligt. Sen hade jag av någon anledning Magnum i 40 min också. Hade lite kvar som jag inte vill kasta. Mumsig underton av beska.

Jag tror alkoholen hamnar strax under 6%. Jag fick ett OG på 1.060, räknar väl med att den jäser till runt 1.015. Spännande. Jag använder Safale S-04 till denna och jäser i rumstemperatur.

Hoppas den passar till sillen.

Daniel

Det blir väl några dagar på primärjäsning sen några veckor på sekundär innan flasktappning. Hurra, diska flaskor. Det som är så kul.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar