onsdag, maj 20, 2009

Interfood 2009 och lite tjôt, om Bernards.


Jag var på mässan idag. Jag och Carl gjorde sällskap dit vid 11 och promenerade omkring. Smakade lite ost, lite korv, massa bröd, några mycket roliga alkoholfria drycker och annat som fanns.

Mitt intryck var att det inte var så himla mycket. Karaktären av en branschmässa lyste genom. En producent sa det rakt ut. Han var inte intresserad av att ställa ut. Han hade inget att sälja, men de hade fått ett stipendium (money talks) förra året så de var så illa tvungna. God korv hade han med sig i alla fall!


Vi knallade vidare till Wine & Spirits. Vi lokaliserade några personer som hade lite öl. Det var Spendrups, Carlsberg, Galatea, Grebbestad Bryggeri, Bernard, något mer. Återigen märktes det att detta är en branschmässa som öppnat en dag för allmänheten. Jag är ju van vid hur det är på Stockholm Beer & Whiskey. Då kan man ju snacka med personalen, resonera fram och tillbaka, helt enkelt föra ett normalt samtal. Här var det lite svårare. Ointresset var ganska tydligt.

Vilket fall, jag kom ju dit för att kolla produkter. Hittade jag något? Definitivt ja. Jag hittade lite guldkorn här och var, både säljare och produkter.

Vi fastnade att prata med en mycket trevlig man som representerade Bernard. Carl har provat lite av deras öl på Gyllene Prag. Jag kanske har provat, jag har ju exceptionellt dåligt minne. Vi fick prova lite på fat (som kommer till Haket och The Rover i nästa vecka). Det var ganska lite men det som slog mig var den starka bitterhumlen, trots att den bara är humlad med Saaz, som ju är en lågalfahumle. Kul! Den ska definitivt avnjutas på fat i framtiden också.

Bernards flaskor finns inte bara i restaurangsortiment utan även i beställningssortiment. Hurra. 20 flaskor. Här har de kommit på den underbara idén att sälja blandlåda på bolaget. 10 ljusa, 5 mellanmörka och 5 mörka. Artikel 88005. Ingen nyhet, men vilken SERVICE! Klarar kollikravet samtidigt som de gör det lite lättare för oss som konsumenter att hitta något köpvärt. Bra. Fler bryggerier kanske skulle haka på denna idé?

Vidare. De håller på att lansera ett alkoholfritt (mindre än 0,5%) öl. Det kommer under 2010. Ser ut så här:


Vi smakade inte på den. Däremot hade han en annan produkt. En helt underbar produkt. När/om den kommer till Sverige köper jag en låda. Nej, två! Plommonöl. Alkoholfritt plommonöl. Så fel, men SÅ RÄTT. Ölen hade inga märkvärdiga malttoner, hyggligt med humle, men smakade plommon genom hela smaken. Hur kul som helst. Flaskan var lite kul också. Ingen bild, men tänk er den ovan bilden, men flinten är ersatt med ett plommon. Stor humor.

Grebbestad Bryggeri hade en liten monter, de hade tagit med två öl. Grebbestad Lager och Grebbestad Original. Ni kanske ursäktar mig om jag inte skriver rad efter rad om det. Carl kan slänga ur sig lite, han pratade med säljaren och fick ett glas. Jag tog en bild.

Kapsylerna är ju väldigt stiliga och jag gillar ju när ett bryggeri anstränger sig lite estetiskt. Skapar en grafisk profil och sedan genomdriver den i samtliga produkter. Snyggt.

Jag provade lite fler ölar och drycker på mässan och tog lite fler bilder. Jag lägger in dem kontinuerligt under de närmsta dagarna. Mer att se fram mot är att projekt Dricku framskrider med oförminskad fart.

Mot nya upplevelser!

Daniel

4 kommentarer:

  1. Drack Bernards mörka på Gyllene Prag för några veckor sedan. En riktigt trevlig ny bekantskap som jag gärna dricker igen. Funkade också kanon med panerad ost och cevapcici.

    SvaraRadera
  2. Snyggt med kapsylerna i glaset. Det kanske vore något att ha hemma som en liten detalj.

    SvaraRadera
  3. Bernard gör riktigt trevliga öl, både ljusa som mörka, deras alkoholfria är också en av de bättre alkoholfria öl som jag provat.

    SvaraRadera
  4. Bernards mörka har jag beställt några lådor av tidigare. Den är bra.

    SvaraRadera