onsdag, maj 13, 2009

Slottslager, för arkivets skull

Jag tycker om Slottskällans Slottslager. Den står ut lite samtidigt som den lämnar plats åt andra gäster också. På Stockholm Beer & Whisky 2008 hade jag tillfälle att prova den ofiltrerad, mycket sympatiskt. Ölet hade ett större djup och bättre munkänsla än den Slottslager jag dittills druckit, på flaska. Tanken med att skriv en snabb recension är att uppfylla lite av dagbokens syfte, att veta varför jag kommer ihåg en öl.

Flaskan är enkel och smal, etiketten är mycket stilig tycker jag Den grafiska profilen går igen i kapsylen. Det kanske är onödigt att berätta om design av flaska, men jag tror att en del av upplevelsen kommer från ögonen också. Det märks väl tydligast med mat, i mitt fall mycket tydligt i personalmatsalen. Vi har karotter med mat som vi slevar upp själva. Ser inte så gott ut, och idel klagomål. Men samma mat upplagd vackert på en tallrik och serverad är ju mycket gott och välsmakande. Jag tycker därför, på gott och ont, att flaskans design påverkar helhetsupplevelsen. Se bara på Rogues flaskor. Galenskap!



Utseende: Litet skum som faller undan och bildar ett mycket tunt vitt lager över toppen. Helt klar gul till lätt gyllene färg.

Arom: Jästig, hö och citronskal, lite blodapelsin, kanske kött av passionsfrukt. Doften domineras av humlen. Trevligt. Lätt sötma som bjuder in!

Smak: Härlig beska som sköljer över tungan. Citrussmak, hyggligt maltig men absolut ingen restsötma. Torr, precis som jag tycker om, och själv strävar efter när jag brygger! Eftersmak av passionsfrukt.

Munkänsla: Beskan är en intregral del av kroppen. Kolsyran är lagom för att bära upp beskan, spritsig men inte kolsyrad i överkant.


Detta är en härlig lager. Torr, maltig, mycket låg till ingen estrighet samtidigt som smaken bärs upp av en underbar humlebeska och -smak!

Mums, mer tack!

Som helhetsupplevelse blir det Bättre, värt en omväg.

Jag skulle definitivt gå till en krog som hade denna öl över en som inte har det. Allt annat lika.


Gött som körv, och körv som är så gött!
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar