söndag, maj 31, 2009

Skam den som ger sig. Härtsfelder Ökokrone

Amanda hittade ett folköl på Ekostore här i stan. Ekologisk folköl, jag som ju letar efter drycker med mindre alkohol för att ha som måltidsdryck eller dylikt. Jag tycker det är trist att ölen liksom rödvinet kryper upp i alkoholhalt. Visst får ju ölen mer smak då alkohol bär smak, men jag vill gärna se god och smakrik öl som inte har så mycket alkohol.

På etiketten som är på svenska kan jag utläsa att denna öl har 2,6% vol alkohol. Texten lyder:

Tack för att du väljer vårt smakfulla ekologiska öl! Råvarorna är ekologiskt odlade. Odlingarna står under kontroll av KRAV. Det goda ölet bryggs på Familienbrauerei Hald, som funnits i mer än 335 år. Detta familjebryggeri brygger vårt öl som man gjorde förr, bara förstklassiga råvaror utan konstgjorda tillsatser enligt de tyska renhetslagarna. Ölet är dessutom opastöriserat.

I Sverige är det ett företag som heter Kung Markatta som distribuerar det.



Jag förde inga särskilda noteringar när jag drack denna öl, den var i det mesta helt smaklös utom en lätt humlesmak som inte heller den var särskilt angenäm. Bottennapp, men trevligt att det var ekologiskt i alla fall. Köper den inte i framtiden.

Nu kanske det låter så att jag inte tycker om denna och tidigare provade ekologiska öl för att de är ekologiska. Jag tycker inte om dem, trots att de är ekologiska. Jag är allmänt mycket positiv till ekologiska varor, men när de inte håller måttet smakmässigt då väljer jag något godare.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar