söndag, maj 03, 2009

Birra Moretti Zero & tjôt

I helgen var jag och Amanda på Panget på Resö. Hon jobbade, jag passade hund. Trevligt värre!

Jag tycker det är kul att botanisera bland dryckerna där. Menyn (för helgen en begränsad meny: två förrätter, tre förrätter, två efterrätter) på en sida ackompanjeras av en vinlista på runt elva sidor. Kul! Ölutbudet är litet men de lyckas hålla det intressant. Närheten till Grebbestad gör att det är naturligt att ha öl från Grebbestad Bryggeri: Koster, Granit, Lager och Lunator. För den som är i närheten, Lunatorn kostar 55kr. Det är ordentligt bra värde. Avnjut den på terassen, med utsikt över Koster.

Nåväl, nu är det ju inte det jag ville skriva om. Jag fascineras av deras alkoholfria utbud. De har en vuxensaft, Ren heter den. Bär, vatten, socker. Inte så mycket socker utan drickan behåller bärkaraktären. Jag blev kär i smaken slånbär Mycket sympatisk, rabarber är också god. Sen har Panget äpplemust också. Båda hyggligt närproducerade, musten från Mellerud och Ren från "runt hörnet." Inte heller det skulle jag prata om, men det blir en bra inledning.

Jag fick tillfälle att prova en alkoholfri öl jag inte smakat tidigare: Birra Moretti Zero. Kollade upp det nyss på ratebeer, ganska låga poäng, men det är ju jämfört med hela spektrat av öl som finns inlagda. Det är inte lika gott med alkoholfri öl. Tyvärr. På en annan tråd så finns det inte (än) någon hemsida som heter ratebeet.com. Ingen som är sugen på att börja recensera betor? Jag gillar gulbetor bäst.

Denna öl var mycket ljus med god kolsyra. Skummet var ganska lågt men fast. Det försvann efter en kort stund. Doften var liten. Lätt maltighet och lite gräs i aromen. Smakade lite förvånande av jäst och ganska mycket restsötma. Hyggligt tydlig beska i smaken. Ska definitivt drickas kallt tycker jag.


Recensionen är jäkligt kort, det inser jag, men jag har inte så mycket mer att säga. Jag gillar att det finns alkoholfri, eller i alla fall nästan alkoholfri, öl. Det är dock mer av princip än att jag gillar att dricka det. Jever Fun och Carlsberg Non-alcoholic hamnar nog båda i ungefär samma klass som denna alkoholfria öl. Inte mycket att hänga i julgranen men det är väl bra för de som inte kan eller vill dricka ens lättöl.

För att påvisa lite hur mycket intresse det finns bland "vanligt folk" för alkoholfri öl kan jag berätta om åtgången under mitt bröllop. Nästan all min egenbryggda öl gick åt, en platta Tuborg mellanöl, åtta flaskor lättöl, ingen folköl och en flaska alkoholfri öl. Då hade jag ändå köpt Jever Fun och Carlsberg Non-alcoholic. Det var en av de sistnämnda som gick åt. Det som förvånade mig var att det gick relativt mycket påskmust som vi också hade som alkoholfritt.

Grebbestad gör ju bra must, även om jag har fått för mig att musten numera licensblandas av Åbro. Men jag vet inte. Bara läst rykten och tolkat lite. Jag gillade julmusten som såldes nu julen -08. Den var från -07. Must, liksom mörk öl, verkar bli godare av att stå ett år. Påskmusten smakade lite annorlunda, kanske inbillning. Kanske är den nyblandad, kanske beror det på var den blandas? Strunt samma. Hoppas julmusten i år är lika god som förra årets. Och julölen!

Nåja, nu ska jag inte skriva mer utan försöka fixa till bilder till recensionerna av mina andra två öl som jag lovat.

Lev gott!
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar