söndag, maj 24, 2009

Över till klarning för projekt Dricku

Då har Drickun stått på kall primär ett tag nu och det är dags att föra över till lagringsdunk för att klarna till lite. Det var tanken att göra detta ett tag sedan, men har inte blivit av för jag blev lite ledsen av smaken.

Nu när jag tog mig en liten lukt på den var jag verkligen inte imponerad, jag börjar fundera på att den kan vara defekt. Silikonslangen som jag använder till häverten luktade lite äckel också, trots hård rengöring och desinficering, med både klorin och kokande vatten. Jag har ju lut hemma, funderar på att gå över till det.

Jag smakade på drycken tidigare i veckan och var verkligen inte imponerad. Mycket liten kropp, ingen ensmak och väldigt lite rök. Hur åtgärda? Torrhumla? Kanske. Kom på en bättre idé. Torrena.

Jag tar lite enbär som vi har i kryddburk, krossar, desinficerar och slänger med i lagringen. Testade detta lite snabbt genom att tillsätta några krossade enbär i Drickun när jag smakade den, det blev faktiskt bättre. Så får det bli.

Krossa lite enbär, lägga tillsammans med lite kokande vatten och direkt in i hinken. Sen får rubbet stå kallt någon vecka innan buteljering. Då kommer bara spörsmålet hur i hela friden jag ska få ut drickan och inte enbären, gärna utan att syresätta eller infektera den. Sila av hade funkat men då blir ju hela alltet syresatt. Inte bra. Ska spåna lite. Idéer?

Daniel

3 kommentarer:

  1. Trodde aldrig att en ölblogg skulle vara intressant då jag själv inte dricker men finner det ganska roligt här inne! Kul kul, ska kika in här fler gånger faktiskt :D

    SvaraRadera
  2. Jo serru, gör ett litet knyte av silduk eller motsvarande med enbären i. Sen kokar du ditt lilla knyte och hystar ner det i drickun.

    SvaraRadera
  3. Ja, Amanda, det skulle jag ju gjort inser jag. Nu. När jag läser det. Efter att jag hystade i enbären lösa.

    Jaja, hoppas då att häverten inte suger upp enbär när jag ska buteljera. Bah.

    SvaraRadera