fredag, maj 15, 2009

Jag får väl bli bättre...

Jag har varit notoriskt ointresserad av Systembolagets nyheter, tillfälliga nyheter, mitt-i-månaden och allt vad de har. Jag har suttit och läst lite och tagit reda på vad som gäller. Tror jag. Mitt-i-månaden kommer till de bolag med vinkällare, mitt i månaden, varje månad hela året. För min del är det alltså Nordstan som gäller. Sen varje första vardag i månaden kommer det nyheter, utom januari och juli. OK.

Idag är det den 15e. Alltså mitt-i-månaden. Då släpps tre öl, två från Jolly Pumpkin Artisan Ales och en från The Shipyard Brewing Company, och deras ölblogg. Jag tycker att de två från Jolly verkar intressanta och roliga. Ljusa ales, men över 120kr för 75cl tycker jag är för mycket. Delar gärna på fem, men inte ensam. Den sista däremot, en Imperial Porter från Maine, USA tänker jag (försöka) köpa.

Jag kollar på deras hemsida hur de beskriver den. OG 1.070, sedvanlig malt och humlad med Warrior, Fuggles och East Kent Golding. 7,1% vol och lite restsötma. Då tänker jag räkna lite. (1070-x)*0,132=7,1. FG är 1016. Om en del av den är en lätt restsötma återstår lite fyllighet också. Restsötma brukar betyda att den lagras väl. Guuuut. Warrior är en högalfahumle som väl troligen använts för att skapa en stabil bas av beska. East Kent Goldings är också den en riktigt klassisk engelsk humle som gärna presenterar lite kryddighet, lätt blommighet ibland lite jord. Fuggles är en sympatisk engelsk humle som brukar hittas i stouts och brown ales. Lite gräs, lite blommig.

58.60kr för 65cl är också ett mycket mer rimligt pris. Räkna med att jag köper så många jag kan, provar en nu och sparar resten några år, kanske provar en om året, "för att se hur det går." Under en provning med PDA fick jag tillfälle att prova Carnegie Starkporter som lagrats i 5, 10, 15 och 20 år. Vi kom samtliga fram till att runt tio år var bäst. Sen kan det ju vara andra faktorer än lagringstid som inverkar, men det kunde vi inte utvärdera. Mycket gott och lite lyxigt kändes det allt. Novotel vid Klippan säljer lagrad Carnegie Porter för den som vill spendera pengar. Haket vid Masthuggstorget gör det också, från 2003 framåt.

Enjoy!
Daniel

7 kommentarer:

  1. Jolly Pumpkin är bra om man gillar öl med surhetstendenser (vilket jag gör). Shipyard har inte imponerat på mig innan, men lite nyfiken är jag.

    Att testa lagrad Carnegie på Novotel har jag funderat på länge, men det verkar aldrig bli av. Får skärpa mig.

    SvaraRadera
  2. Shipyard har väl inte imponerat jättemycket på mig heller, förutom deras julöl som faktiskt var en riktigt trevlig överraskning. Även den var en mörk porter/stoutliknande dryck. Väldigt balanserad och bra humlad!

    SvaraRadera
  3. Det är roligt med nyheter.
    Tror jag köper 2 av Shipyards imperial porter, och instämmer i föregående skribenter att Shipyard inte imponerat på mig tidigare, har druckit både deras IPA och Fuggles IPA, samt den nya summer ale'n och de var inte alls bra.

    Cred till er att ni bloggar så ofta, nya på bloggarscenen som ni är..

    SvaraRadera
  4. Tackar Dempa. Kul när folk läser det man skriver. Tar bara ett tag att hitta rätt blandning av innehåll och komma in i skrivandet.

    Vi har en del riktigt intressanta idéer för bloggen den närmaste månaden. Kan bli riktigt kul.

    Eftersom jag är riktigt svag för sura öl har jag införskaffat en La Roja genom Daniel. Ska se till att dricka den hyfsat snart så att jag vet om jag ska inhandla fler. Ska bara vänta på att min dunderförkylning går över.

    SvaraRadera
  5. Sen ser jag ju att denna blogg har varit lite av en dammbristning för mig.

    Jag har haft så många idéer och tankar de senaste månaderna som jag nu fått teckna ner.

    Som Carl säger, kul att ni vill läsa vad vi skriver!

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Kanske ska förtydliga att jag inte har druckit just deras Imperial Porter, men andra öl från Shipyard jag testat har varit tämligen mediokra.

    SvaraRadera
  7. Noterat, det var klumpigt skrivet av mig i "Svårt att hålla mig nu" och ändrat.

    Njut helgen!

    Daniel

    SvaraRadera