fredag, maj 08, 2009

Ett litet försmak...

En liten "teaser" på vad som komma skall. Jag var och handlade lite igår, i en butik som har en produkt som jag inte provat seriöst förut men som jag varit sugen på att prova länge!




Jag har inhandlat mig folköl för 39,80kr litern. Brandmästare Andréns Törstsläckare. Jag provade den första gången för något år sedan, en kompis som bor i Mölndal hade plockat upp den och tagit med till en vinprovning vi var på. Jag blev såld direkt.

Vi var på bryggeribesök tidigt i april, på Dugges, och då låg den på lagringstank. Jag tittade in men det var för mörkt för att se något. I tanken under låg lite Bältesspännaren Robust Porter som buteljerats tidigare på dagen. Vi fick smaka på slumpen. Den var mycket välsmakande, jag ser fram mot att prova den under mer ordnade former.

När jag skulle plocka upp ölen i butiken (ICA Lyan i Rävekärr) fanns en lapp på hyllan. Som tur är hade jag kamera med mig. Tyvärr är jag inte bra på att fotografera:


"Detta är batch nr 3
Den har fylligare kropp än batch 2,
men något mindre arom.

Nästa batch nr 4
som just nu ligger i lagringstank,
är torrhumlad med den amerikanska humlen
Chinook och den tyska Hallertau Brewers Gold.
Mer citrus och örter nästa gång alltså.

Brandmästare Andréns Törstsläckare
-En dryck för hjeltar!"

Flaskan är underbart tilltalande. Hög flaska, känns stabil och redig. Den står ut bland de andra ölen på hyllan. Kapsylen skriker ut "öppna mig!" Jag är mycket nöjd med att ha köpt in lite folköl från Dugges och slipper betala alkoholskatt. Mer sådant!



Jag var också förbi Bolaget och köpte en reaöl. 8,80kr för en sån Black Forest som Carl berättade om tidigare. Lite alkisvibb dock när jag kommer till kassan med en ensam flaska och två femmor. Ska smaka på den också snart!

Ha de gôtt!
Daniel

1 kommentar:

  1. Saranacen är billig men inte så bra tycker jag. Kan rekomendera en annan reaöl. Black Wych är nedsatt från 22.90 till 16kr för en halvliter.

    SvaraRadera