onsdag, maj 06, 2009

Oceanbryggeriet Dark Mild

Bishops Arms Domkyrkan har en dark mild från Oceanbryggeriet på fat. Intressant. Jag kände spontant att jag hade riktigt dålig koll på vad det skulle vara. Fram med SHBF Öltypsdefinitioner 2009.

Avdelning 5C: English Dark Mild. OG under 1040 FG 1006-10

Bouquet/Arom: Lätt humledoft är okej. Maltigt fruktigt med rostade toffee eller chokladtoner. Lätt humlearom.

Färg/Utseende: Mörkt kopparfärgat till rödsvart i färgen. Köldgrumling tillåtet.

Smak: Maltsötma dominerar smaken. Smaker som karamell, lakrits, plommon/russin och rostad malt är vanligt förekommande. Låg beska och låg humlesmak som inte alls får märkas som i den ljusa varianten. Mycket låg nivå av diacetyl är tillåtet. Låg nivå av frukestrar är okej. Alkohol får ej märkas.

Kropp: Lätt till medium kropp. Mjukt maltsöt med låg kolsyra.

Källa: SHBF Öltypsdefinitioner 2009 sid 5.

Jag verkar vara lite sen med att ha hittat denna öl, Rekan provade den 21/2 och tre herrar i Skåne provade den 3/3. Så kan det vara. Jag har inte riktigt varit förtjust i vad Ocean frambringat tidigare. Jag kan inte sätta fingret på vad jag inte tycker om, känns som kroppen i ölen som jag inte uppskattar.

Nåja, jag är inte den som inte ger ett bryggeri en till chans. Ratebeer säger att denna öl har 4,5% alkohol, strax högre än stiltypiskt men tydligen då en anpassning till den svenska marknaden, enligt ovan länkad Rekan.

Ölet hade en trevlig vit skumkrona och vackert rubinröd färg. Ljuset var inte idealt för att få en bild med min mobilkamera, det enda jag hade att tillgå. Den är klar och hyggligt lätt kolsyrad.

I doften finns choklad, rök och en sötma som från karamell. Jag anar en del humle i aromen också. Mycket trevligt och inbjudande.

Smaken domineras av maltighet, lite choklad och en svag touch av rök. Humlen märks tydligt tycker jag, något som kanske inte är rätt, men det är gott! Tydligen har de slängt i lite rökmalt, något jag nog tycker är onödigt i detta fall. Det bidrar till att smakerna inte gifter sig fullt ut känner jag, men jag kan ju snacka en del goja också.

Kroppen är len och lätt. Kolsyrningen är på en sådan nivå att ölet gärna dricks i stora klunkar.

Köpvärd: Köpvärt är det, om man hittar det till en bra peng. Det är ju jäkligt lätt att sitta som öldrickare och slänga stjärnor eller siffor kring sig. Jag uppskattar hantverket som gett detta öl, men skulle nog inte dricka mer än en, på en kväll. Jag är mycket nöjd att jag köpte denna och kan tänka mig den igen som första öl.

När det gäller anpassningen till marknaden (alkohol och humle antar jag att det rör sig om, om man jämför med stiltypen) är jag lite ambivalent. Jag tycker att ölet kunde haft en lägre alkoholhalt, men jag gillar att humlen får ta en större plats än i stiltypen. Jag blir dock nyfiken på hur maltsötman hade fått agera med en lägre humling. Jag blir faktiskt lite sugen på att slänga ihop en mild själv. Någon gång. Får ta itu med midsommaralen först.

Denna öl kostade 68kr för 40cl på Bishops. Inte skitbilligt, men det är nästan ingenting där. Återigen vet jag inte hur jag ska känna. Å ena sidan har de mycket grym öl, och det mesta de har kan de även servera (jämför Carls tidigare inlägg om världsmästare i att inte ha något inne) men å andra sidan ligger de något över min ekonomiska smärtgräns. Tydligen inte tillräckligt långt över i vilket fall. Sen är de ju grymt trevligt på Bishops Domkyrkan. Järntorget har jag haft lite otur några gånger och Avenyn har jag inte varit på några år.

Ambivalent inlägg, definitiv skål!

Daniel

1 kommentar:

  1. Är också lite sugen på att försöka brygga en Mild.
    Det där med röksmaken i Oceanölen har ju varit uppe på tapeten tidigare. Han säger ju själv att han inte använder rökmalt. Måste vara nåt i bryggprocessen. Tycker att det passar rätt bra i Oceans mörkare öl, men inte i deras ljusare.

    SvaraRadera