torsdag, maj 07, 2009

Lucky Blended Ale


Så var det dags att pränta ner en till öl från provningen den 22/4 hos mig. Vi provade den som nummer två i ordningen men jag skriver den som tredje, en för mig logisk ordning.



Smakmässigt hade den lidigt av att vara efter Lucky Liquorice, en mycket mörkare öl. Logiskt är detta en blandning av Lucky Liquorice och Lucky Amber, vilket gör att jag tycker att den hamnar sist, en "biprodukt" av de andra två.

Jag blandade ölen då jag vid en avsmakning efter primärjäsningen tyckte att de två ölen var för sig var för extrema att servera vid mitt och Amandas bröllop som var planen. Jag fick improvisera lite och göra en half 'n half, lite inspirerad av Grebbestads Bryggeris Ölhallen 7:an Mörkare än den andra. Långt namn.

Utseende: Först inget skum, sen byggs den upp. Färgen är ljust bru, den faller undan snabbt. Ölen är mörk, svart till röd/rubin. Den är klar.

Arom: Liten. Kaffe och kakao. Lätt apelsin/citrusdoft.

Smak: Balanserad smak, god kaffe- och chokladton. Markerad beska som balanseras bra av smaken. Det är mer kaffe än kakao i smaken. Viss grape (Carl). Viss restsötma. Lite lakritspastill mot slutet av smaken. Gott om brända toner.

Munkänska: Något lätt, mjuk. Lätt kolsyrning. Känslan är torr tills en eftersmak av socker kommer. Viss fyllighet kommer från lakritssmaken.

Förbättringar: Mer smakhumle! Mindre fruktighet, tydligare smaker.



Lucky Blended Ale var vid denna provning dagens besvikelse. Jag är faktiskt inte så bra på måttlighet, jag ska nog inrikta mig på att göra en sorts öl som jag gillar. Det funkade ju bra med Lucky Amber och Lucky Liquorice.

Jag tror också jag lyckades servera denna öl för kall, aromen är liten och kolsyran tar lite tid att bygga. Har för mig att temperaturen var 6°C, kanske passar bättre vid 10-12°C. Beskan framträder tydligt, vilket (väl?) kan vara en funktion av temperaturen. Om inte annat försminskas andra smaker för att beskan ska ta en större andel av smaken i anspråk.

Jag tror denna öl kommer bli bättre efter en lite längre lagring. Den är ju bottle-conditioned och har sedan stått i förrådet vid 14°C. Det är nog så att den inte var riktigt klar när vi testade, och inte heller när jag serverade den på bröllopet heller tror jag.

Skål om ett tag i denna öl!
Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar