lördag, maj 16, 2009

Ekholmen Ekologiska Ale

Ytterligare en öl för arkivet.

Denna öl är inte överdrivet ny, den kom redan 1 april. Bland annat denna är en anledning till varför jag ville starta "öldagbok" som detta ibland är. Amanda frågade om jag visste hur den smakade för att kanske servera den någon gång till en mat vi skulle bjuda på. Jag visste inte ens om jag provat den. Vad är poängen med att prova sig genom massa rolig öl om jag inte ens kommer ihåg det?

Jag gillar av hävd produkter som är ekologiska. KRAV är en trevlig svensk märkning som har stor auktoritet. Sen undrar jag hur mycket behöver vara ekologiskt för att få använda KRAVs märke. Jag skulle kunna beställa regelverket, men är inte så nyfiken. Än. Jag blir nog det under veckan som kommer. Det är ju faktiskt gratis att beställa hem regelverket. Jag beställer.

Det är Nynäshamns Ångbryggeri som ligger bakom denna produkt. Jag har samma problem med namnet som en ganska känd ölbloggare, borde det inte heta Ekholmens Ekologiska Ale, eller Ekholmen Ekologisk Ale? Det är i alla fall en pale ale på 4,7% Ingredienserna är väl inget som överraskar direkt. Enligt bolagets sida innehåller den pale ale-, cara munich- och crystal malt. Alltså pale alemalt, mörk och ljus karamellmalt. Sen använder de fyra humlesorter: Challenger, Fuggle, Hallertau Tradition och First Gold. Tre klassiska engelska alehumlen och en tysk sort. Inga överraskningar här då antar jag!


Till poängen då: Vi provade denna öl efter sötvörten till min Red Tail Midsummer Ale. Med mycket vatten mellan de två. Jag förväntade mig en rak och enkel ale. Försäljningsargumentet borde vara att det är tillräckligt gott men ekologiskt, vilket gör att man väljer denna öl. Jag vet inte detta, jag gissar.

Utseende: Lätt grumlig, gyllene färg. Luftigt högt skum som faller undan till ett tunt lager över ytan. Små synliga bubblor.

Arom: Hyggligt stor arom. Örtig, lätt tvålarom.

Smak: Ganska stor beska från bitterhumle. Smak av diskmedel till örtig humle. Gröna blad och gräs finns med i paletten.

Munkänsla: Fyllig, krämig kolsyrning.

Sammantaget är detta en inte otrevlig ale. Slinker gärna ner en eller fler till en grillning en varm sommarafton. Tyvärr står den inte ut på något särskilt trevligt sätt som gör att jag blir en återkommande kund. Visst den är ekologisk, men 28,90kr för 50cl. Visst, om du bjuder!

Inte köpvärt. Det är inte en dålig öl, men livet är för kort för att kompromissa med smaker! Trevligt initiativ med ekologisk öl men jag tror inte att det räcker längre. Det måste vara unikt även smakmässigt.

Daniel



0 kommentarer:

Skicka en kommentar