fredag, maj 29, 2009

Mikkeller Simcoe Single Hop IPA - Daniel torrhumlar!

Som utlovat har jag provat Mikkeller Simcoe Single Hop IPAn. Jag gjorde det nu för jag köpte den i Köpenhamn i veckan och den kommer ut på bolaget på måndag. Det hade jag glömt. Men då blir värdet av mellanskillnaden (den var dyrare i Danmark) att jag provar den innan den kommer på måndag! Moahahaha.

Simcoe är en amerikansk humlesort. Den jag har hemma har en alfasyra på 12,9%. Det är ganska högt, och det är ganska typiskt av modernare humlesorter. Det går helt enkelt åt mindre kottar för att skapa samma beska än med exempelvis den ädla Saazhumlen som väl ligger på runt 3%.

Kanske ska smaka lite?



Utseende: Helt klar, orange till guld färg. Synliga små bubblor. Stort cremefärgat och fast skum.

Arom: Halvstor doft. Jästighet och en grape-lime aktig doft. Lite sötma som toffee.

Smak: Halvstor smak. Samma grapetoner som i doften. Efter ett tag kommer en trevlig och märkbar beska. Jästtoner, nästan lite smak av typ tallkottar, kåda utan sötman. Lite svarta vinbärsblad i eftersmaken.

Munkänsla: Tät kolsyra, hygglig beska som stöds av en mellanstor kropp.

Den här ölen är balanserad och sympatisk tycker jag. Det märks att ölen är gjord för att lämna plats åt humlen, men jag hade nog uppskattat lite mer humling. Så som den är nu får man en bra bild av hur Simcoe smakar, vilket kanske var poängen. Den är enkel och elegant.

Jag tycker detta är en utmärkt sommardryck, jag hade gillat den till en grillad, marinerad köttbit där det blivit lite bränt. Det blir tre stjärnor.

*****

Nu till experimentet, att torrhumla ölen. Jag läste lite på ett forum att ungefär 0,5 till 1 gram per liter är lämpligt när man torrhumlar på sekundär. Då står den någon vecka, och nu tänkte jag låta den stå typ 20-30 min. Jag har ungefär 15cl att torrhumla, jag tar en liten bit, kanske 1 gram:




Jag lägger humlen i thékannan som jag hittade i skåpet:



Jag kommer på att det kanske inte är så smart att ta vakumpackad humle och bara stoppa ner, så jag tar och river lite och delar upp den kompakta massan till mindre bitar så ölen kommer åt. Jag slår på ölen försiktigt och rör runt lite försiktigt. In i kylen i 20 min (kanske blev närmre 30 eller 40). Sen såg det ut så här:


Lovande! Jag slår upp det på glas för att få dofta och smaka:



Rulla upp och jämför med bilden innan! Det är skillnad! Jag redogör främst för skillnaderna:

Utseende: Grumlig, lite mörkare färg, ingen skumkrona alls. Ingen synlig kolsyra.

Arom: Stor doft. Mycket grape och det vita under apelsinskal. Ingen tillstymmelse till sötma. Det luktar helt enkelt HUMLE!

Smak: Stor smak! Mycket mer smak av tall och mot slutet mycket besk grape. Frisk beska och smak av "färsk" humlekotte. Mums.

Munkänska: Lite kvarvarande kolsyra. För lite tycker jag nog. Humlen tar lite mer plats nu, här kunde kroppen varit större, den är fortfarande som innan, mellanstor.

*****

Denna dryck får två stjärnor, just för att den saknade kolsyra. Nästa gång ska jag inte glömma den i kylen i 40 min, jag tror att den behåller kolsyran väl efter 20 min. Jag tänker definitivt göra om denna manöver! Med kolsyra tror jag den kan nå upp till fyra stjärnor, men jag måste ju prova först. Kul och gott!

Inte för att jag är långsint, men det kostade också mindre än vad de ville ha för samma procedur på BrewPub. Hehe. Jag kanske plockar upp några Simcoe på bolaget på måndag. Jag beställer lite Cascadehumle också så jag kan göra samma med Cascade Single Hop IPAn jag har i förrådet.

Mera humle till folket!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Ölen såg sjukt smarrig ut efter torrhumlingen. Humlegröt. Mums.

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut, vi har också köpt humle och skall prova samma sak, får se hur det blir? det var ju gott på brewpub i köpenhamn.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag var lite tveksam till hur de förvarade humlen dock.

    Lufttät burk i kylen är väl så bra det blir, men humlen kommer ju att tappa ganska mycket arom ändå, som jag förstår det. Jag förvarar humlen i lufttäta påsar i frysen när jag öppnat paketet.

    SvaraRadera
  4. det här skulle jag också vilja testa!

    tänk va fiffigt, man skulle kunna torrhumla när man tex har en lite väl gammal IPA/DIPA som blivit lite sötsliskig. grymt :)

    SvaraRadera
  5. Haha, du är ju helt sjuk i huvudet...

    Jag kommer ihåg att jag läste i nån gammal ölbok.. How To Brew kanske. Författaren tyckte man kunde ha en liten flaska med humleextrakt i fickan vart man än gick, sen kunde man droppa ner några droppar i stor starken på krogen. Han erkände att det mest skulle vara för att vara märkvärdig, inte för att ölen skulle bli så mycket bättre.

    Tänk reaktionerna på krogen om man skulle "krydda" starkbiran på Dovas med mystiska droppar eller smula ner torkade humlekottar...

    SvaraRadera