torsdag, maj 07, 2009

Lucky Blended Ale två veckor senare!


Jag hade tillfälle att prova min Lucky Blended Ale igen den 6 maj. Amanda hade sprungit Vårruset i Göteborg och vi hade promenerat hem. Jag var SKITKALL! Frös som en dåre. När vi kom hem tog Amanda ett bad och jag tog en öl och satte mig och snackade strunt med henne. Efter att jag gjort några smaknoteringar.


Ölen serverades denna gång vid ca 12°C mot tidigare halva den temperaturen. Jag hällde i ett högt ölglas (sån vi fick på Stockholm Beer 2007). Resultatet blev annorlunda än sist! Mycket positiv överraskning!

Utseende: Mycket högt ljusbrunt skum. Vätskan är klar och mörk, nästan ogenomtränglig.

Arom: Halvstor. Choklad, liten syrlighet, lakrits, lätt rökighet och lite jäst. Chokladdoften är mörk och inbjudande. Det finns en mycket lätt nyans av svart vinbärsbuske.

Smak: Tydlig beska, både av humle och svartmalt (den smakar ju beskt när man tuggar på den "rå"). Mörk choklad och generöst av rostad kaffe. En del lakrits men inte lika mycket som i doften.

Munkänsla: Lätt kolsyrning, liten till ingen restsötma. Krämig och lättdrucken.

Bra: Skoj! Den var ju god! Jag blev riktigt glad av att smaka på min Lucky Blended nu, efter besvikelsen två veckor tidigare. De stora faktorerna jag tror påverkade var serveringstemperatur och att den fått stå till sig två veckor till. Vid tidigare provning hade den bara fått stå tre veckor, nu fick den 67% mer tid. Jag skulle till och med våga mig på att sätta ett helhetsbetyg på den!

Jag har gett bort denna öl till några vänner. Några som inte är vana provare och några som är. Kanske inte av öl, men smaklökarna är intrimmade det kan jag lova. Ett svar har jag fått, från en ovan provare. "God." Tack!

Porter fick prova nu, han gillade den inte. Ska försöka igen när det finns mer skum att ta av, han gillar det bättre än att dricka själva ölet. Lika bra, han har taskigt ölsinne.

Jag är glad att den blev godare då jag gjorde mest av denna (26L buteljerat) och det hade varit tråkigt att hälla ut den. Det har jag bara gjort med en öl tidigare, Slottskällans Vit Sommaröl från 2007.

Gladare skål!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar