onsdag, maj 27, 2009

På väg hem från Köpenhamn

Nu är vi på väg hem från Köpenhamn. Har just anlänt till Helsingborg. Får passa på att använda mitt lilla smidiga bloggprogram till iPhone inköpt för hela 20 kr.



Det har varit en mycket lyckad resa med bekräftade logistikfärdigheter. Skönt då jag har en halv och Daniel har en hel examen i detta ämne. Våra väskor, både på hjul och på ryggen, är fulla till bristningsgränsen. Själv är jag lite orolig för att hjulen ska trilla av. De är något skeva. Äh, de håller nog. Annars blir tjejen arg då det är hennes väska.

Dagens stora behållning är utan tvekan Fish n Beer. Helt klockrent! Utbudet är stort och riktigt roligt. Framförallt för mig och Daniel som känner en klar smärtgräns kring 70-80 svenska per öl där ex många av Ölbutikkens öl ligger. Hellre flera nagot billigare. Har blivit en del däröver men ex Hoppin Frogs öl ligger fortfarande över gränsen. Får se hur det ser ut nästa resa, för det lär bli fler.

Utöver ett trevligt utbud så spelar Fish n Beers mottagande i en egen liga. Ett glatt leende till att börja med, och en avrundning med 10% rabatt till svenska ölentusiastet och två gratis öl var. Visserligen hade hon ingen särskilt bra koll på öl, men det är redan glömt.

Tack för tipsen om transport, blev tunnelbana, och kontanter!

Roligaste ölen blev Cantillon Blåbär. Fick med mig två hem. Känns skönt som cantillon-fantast. När vi lämnade Ölbutikken fanns det sju kvar. Passa på innan de tar slut!

Nu får det räcka för tillfället. Att sova 3-4 timmar (sov inget på det obekväma tåget) och sen ränna runt på Köpenhamns gator med fulla väskor och inmundiga en del öl i värmen tar på krafterna. Får nog bli lite slutna ögon ett tag. Mer om dagens lyckade äventyr kommer. Det kan vi lova.


6 kommentarer:

  1. Kul att ni hittade något. Men 70-80 svenska per öl är väl nästan omöjligt att hitta något för? Ok, småflaskorna ligger där men bomber kostar ju alltid runt 70-100 danska per styck. Om den Hoppin Frog ni skippade var BORIS kommer ni ångra er om ni inte redan gjort det...eller kanske inte då ni kommer få en chans till i aug då Boris och Mean Manalishi lanseras på bolaget enligt Fredrik på Malt humle...... Men de lär inte var speciellt billiga där heller.

    SvaraRadera
  2. Det slog oss när vi hade gått från FnB att vi borde antecknat priserna. Tror att jag snittade på 40 danska där. Satsade mer på många olika där, och därmed hyfsat många små. Låg snarare på 70-80 dkr flaskan på Ölbutikken. Har faktiskt inte full koll på vad jag har i väskorna. Blir intressant när jag kommer hem.

    Att BORIS kommer på bolaget är jag medveten om. La upp den nyheten redan 19 maj. Tror att jag var först i ölblogg-sverige ;). Lär bli en då. Enklare att motivera för min studenthjärna när det inte handlar om samma mängd flaskor som nu. Är nog också ytterligare mer fanatisk/nördig då än vad jag är nu.

    SvaraRadera
  3. De hade inte Hoppin Frog BORIS. Den jag skippade var Black & Tan, den jag köpte var Silk Porter.

    Allmänt blev det mycket mörka öl för min del, jag är lite förtjust i dem :)

    Kommer lite kommentarer och inlägg under morgondagen!

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Ok, nu vill jag inte vara sådan men du skulle ha gjort tvärtom ;) Silk Portern är god men ganska tråkigt medan Black & Tan är lite intressant med sin mörka färg men humliga smak. Det är ju som du säkert känner igen en blandning mellan deras IPA Hoppin to heaven och BORIS. 33% BORIS & 67% Hoppin to heaven.

    SvaraRadera
  5. hoppas ni fick en härlig dag ändå, kul att ni körde på F'n'B ändå, och att de fortsätter ge rabbat och avskedsgåvor :)

    SvaraRadera
  6. Weine: Ja, kanske att jag skulle köpt den andra, men när jag stod och valde fick jag en bild av min Lucky Blended Ale som jag associerade till Black & Tan. Jag var inte på humör för den typen av öl.

    Generellt plockade jag ganska lite IPA och välhumlat men desto mer porter och imperial stout. Jag är lite sugen på att lagra en hel del av det jag köpte, men troligen inte Hoppin Frog portern. Black & Tan hade jag (nog) köpt om jag hade haft plats för en flaska till i väskan.

    Förhoppningsvis får jag möjlighet att besöka Dansklandet igen. Vore skoj att ta ett lite längre besök, över kvällen kanske till och med.

    Daniel

    SvaraRadera