tisdag, augusti 04, 2009

This is where the magic happens - Dugges Ale och Porterbryggeri

Igår var vi och besökte Dugges Ale & Porterbryggeri i Mölndal.

Alla tänker nog olika saker när man stiger in i ett bryggeri. Många tänker nog "var är ölen." En del tänker, lite som MTVs Cribs "this is where the magic happens." Jag kliver in och njuter lite.

Det första som möter mig är doften. Den välbekanta doften och värmen av jäsande öl. Den går liksom inte att beskriva. Man antingen älskar eller hatar den och den sitter lite i väggarna. Visuellt möts jag av en buteljeringslinje, en trave tomfat och ett stort cylindrokoniskt jäskärl. Lite som en som finns på Humlegårdens Ekolager och i mina drömmar, fast obscent mycket större.


This is where the magic happens. Typ.

Jag vet inte. Visst är det lite fräckt att jäst äter socker och producerar alkohol och kolsyra. Det är jättetufft och en trevlig ... bieffekt ... av att dricka öl. Det har ju kallats magiskt förut, man trodde väl att det var gudarna som kom och gav oss alkohol. Att transformera vatten till vin kanske är en liten omskrivning. Man kanske tyckte att vatten och druvjuice var same same på den tiden, att det inte var så viktigt att göra skillnad på det.

Nåväl, jag kan inte så mycket om religion och så. Jag tycker det är underligare att man från krossad malt och varmt vatten får fram en söt vätska som kallas vört. Tillbaks till besöket.

När vi kommer in är det lunchpaus från fatdiskande. Det är inte så jäkla kul, men ser ändå inte så farligt ut som att diska flaskor för hand. Det är döden. Vi kliver in till det lilla kontoret där herrarna precis är klara med sin lunch. Naturligtvis dricks det lite Brandmästare Andréns Törstsläckare till lunchen. Ett trevligt val till sushi. Ett naturligt val i detta bryggeri.

Vi tittade runt lite, på hans bright beertankar, vörtkokare, mäskkärl och grejer. Kul att kolla på, som alltid. Jag undrade lite om hans bakgrund. Jag visste sedan tidigare att han inte var hembryggare när han fick idén att starta bryggeri. Detta behöver ju inte nödvändigtvis vara en nackdel. Han säger sig ha läst sig till kunskaperna, utöver att ha kladdat ner ett kök och blivit förpassad till källaren. Att den första brygden är ett totalt misslyckande känner nog de flesta av oss igen!

Vad läser man då för att bli en bryggmästare på ett hyggligt känt svenskt mikrobryggeri som levererar till krogen och Systembolaget samt lite utomlands? Hela serien Classic Beer Styles, Designing Great Beers, The Brewmaster's Bible, mfl. Kort sagt det som går att få tag på.

Att det inte är en nackdel att inte ha bryggt innan rationaliserar jag genom att man då kanske har snabbare att komma till skott. Risken är mindre att man fastnar i ett mellanläge där man brygger en del och brygger bra öl, men man är nöjd med status quo. Man kommer på att man inte behöver gå längre, bli större. Kommer man in med entreprenörsviljan är det gå längre, bli större som är drivkraften. Ölen är hävstången. Man måste göra bra öl för att nå sitt mål. Sen märker vi under besöket att Mikael är både passionerad för öl och passionerad för företaget.

Tillbaks till den tidigare tråden. Räcker det då att läsa lite bok och slabba lite i kastruller hemma. Nä. Det krävs lite industrispionage också, som skrattande berättas. Han hade fått vara med och brygga med Nynäshamns Ångbryggeri. Mer om andra svenska mikrobryggerier i ett senare inlägg, jag lovar.

När man har fått in grunderna i bryggning, då finns det en sak man vet. Det kan jag lova er, det vet ni hembryggare också. A och O i bryggning. Ni vet det innan ni läst det. Renlighet. Allt som rör ölen efter kokning ska vara absolut rent och sterilt. Annars blir det skräp. Det är ju alltid trist att hälla ut 25L öl, som vi får göra hemma. Tänk då att hälla ut 1000L öl. Det är verkligen trist.

Det rundcirkuleras kokhet vört i plattvärmeväxlaren i 10 min innan kylningen startar, all utrustning rengörs med ånga, allt som rör öl desinficeras. Vi märker detta när han häller upp öl från bright beer tankarna: Efter att han stänger ventilen är det på med generöst med desinficeringsmedel.



Det hänger några flaskor lite här och där i bryggeriet, troligen för att det ska vara lätt att göra och för att det ska finnas mer om en flaska tar slut. Så hade i alla fall jag resonerat.

Efter att ha sett Mikaels bryggeri är det med nöje och säkerhet som jag själv dricker och till vänner rekommenderar att prova en Dugges öl. Jag plockade upp några roliga på Systembolaget. Mikael sa att 1/2Idjit inte blev så mycket bättre av att lagras än av att drickas färsk. Jag ska ändå lagra någon av mina flaskor. Man vet aldrig.

Daniel

2 kommentarer:

  1. Låter grymt trevligt. Önskar att jag kunde få tag på lite rolig Dugges-öl, men här i Värmland är det tyvärr inte det lättaste.

    SvaraRadera
  2. FInns väl i beställningssortimentet på systemet? Dugges har många bra sorter.

    SvaraRadera