lördag, augusti 29, 2009

Segerstads Pale Ale 2,1%

Jag har ju tjötat en del om att det vore skoj att kunna köpa lite bra, annorlunda lättöl i Göteborg. Segerstad Pale Ale från Ölands Gårdsbryggeri efterfrågade jag. Jag mailade lite fram och tillbaka med först Marc och sedan Pierre på Brill. Glädjebesked, de skulle ställa ut ölen på Gudagott, från kl 14 i fredags.

Vi skulle fira att Johan fyllt år så vi träffades på lunch på da Vinci. Då började det regna, riktigt mycket. När det allra värsta avtagit tog vi oss först till Saluhallen vid Kungstorget för att handla lite mat till middagen. Efter detta tog vi en vätskepaus på Bishops Avenyn. Vi genomförde en lätt akademisk studie gällande korrelationen av ölintag av vissa märken och fuktighet i kläder. Vi hoppas kunna redovisa resultaten snart!

Stärkta gick vi vidare mot Gudagott.



Vi hade torkat lite och gick för att ta spårvagn hemåt. Handlade lite potatis på ICA och hämtade Porter på dagis. På vägen hem öppnade sig himlen igen. Tack. Tack så mycket. Vi kom in och stoppade in ölen i frysen för att få den kall. Provning!


Utseende: Vitt luftigt skum som lägger sig någorlunda fort. Vätskan är mycket ljust gul och lätt oklar. Lite synlig kolsyrning som bubblar upp från botten.

Arom: Medelstor doft. Lätt sötsyrlig doft åt det belgiska hållet. Aning av rökighet.

Smak: Liten smak, påminner kusligt om sura citronkarameller. Lite beska som kommer genom och lyfter upp och avslutar i höton.

Munkänsla: Mycket kolsyra och lätt kropp. Den har ju låg alkoholhalt så det är inte helt otippat att den är lätt.

Jag vet inte riktigt. Ett intressant komplement till standardlättölen som finns på marknaden men jag är en pragmatisk människa. På Coop kostar en back lättöl 39,90kr, plus pant då. För (ungefär) samma pris, 38kr, får jag två flaskor Ölands lättöl i Göteborg.

Jag slår nog till på att lyxa till det någon gång då och då, men för mig hamnar denna öl (kanske felaktigt) i samma kategori som Brandmästaren när jag ska jämföra den. Brandmästaren smakar mycket mer och kostar lika mycket (20kr på ICA Focus) och kommer på 50cl flaska. Jag undrar om man inte ska se över sin prissättning. Kan man slimma logistiken för att dra ner kostnaderna man måste täcka?

Daniel

3 kommentarer:

  1. Jag ser mycket fram mot er analys av öl och fukt. Teori! Analys! Grafer i mängd! Uppseendeväckande slutsatser! Nobelpris 2042!

    SvaraRadera
  2. Och pilar! Om det är något jag har lärt mig efter 3 års universitetsstudier så är det vikten av pilar. Bra grejer är det.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig om Ölands ölen. Köpte en på NK härom dagen, känns som det finns roligare % flaskor på bolaget för 18,90. Nu ska jag bara få tag i kompisen från Dugges.

    SvaraRadera