fredag, augusti 07, 2009

En kväll i humlets tecken!

Jag gillar humle. Jag gillar att leka och experimentera med humle. Sist jag testade något skoj var ju med Mikkeller Simcoe Single Hop IPA som jag torrhumlade i maj med lite Simcoehumle jag hade hemma. Mums.

Jag har ju tidigare höjt Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare till höjdarna. En mycket fullvärdig öl som passar de som kanske vill köra eller dylikt. Ser man till att läsa rätt forskningsrapport får man dricka liiiite av denna om man är gravid också. Fatta ditt eget beslut, och kom inte gnällandes till mig.

Ikväll hade vi några kompisar över på middag. Det skulle inte vara så mycket alkohol så då passade det bra att ta fram den gamla klassikern. Folkölet. Det skadade inte heller att vi när vi besökte Dugges Ale- och Porterbryggeri fick köpa med oss en låda av detta fina max 2,8% (vol) öl. I verkligheten bara strax starkare än lättöl, nämligen 2,5% i senaste bryggningen. Pastöriserad är den också, vilket väl är bra när man ska bära ett nytt liv till världen!

Vi lät oss väl smaka av mat och öl. Då kommer jag på, lite som en snilleblixt kan vi väl kalla det, att jag har ju torrhumlat förut. Undrar om denna öl blir godare av lite torrhumling... Nu har jag ingen tékanna att kämpa med, utan tänker att humlet blir ju som té i detta fall. Jag brukar göra humleté, då tar jag humle i en tésil och stoppar ner i varmt vatten. Man får inte vara dum...




Det lyfte upp ölen ytterligare lite! En frisk och gräsig härlig humleprofil i smak och arom. När vi parallellprovade visade det sig att den torrhumlade ölen faktiskt kändes mindre besk än den som kom rakt ur flaskan. Naturligtvis mycket större humlearom och smak. UNDERBART!

Ett tips är att byta humle för varje gång man ska torrhumla, andra gången blev lite meningslös. Ett till tips är att inte späcka tébollen med humle, det expanderar vid kontakt med vätska. Lägg i lite grand bara.

Vill man grotta ner sig lite i ölets och humlets tecken kan man sedan sitta och lukta på den använda tébollen, det gjorde jag ett litet tag. Jag fortsatte jag spinna lite med torrhumlingstankarna. I helgen ska vi på en temafest där det under dagarna kommer serveras öl. Av kostnads- och hanteringsskäl blev det tydligen Mariestads Export på 50cl burk som kommer serveras ur krus. Hmm. Torrhumla?

Nu är jag inte en sådan människa som har Mariestads Export på 50cl burk hemma. Det jag har är Mariestads 2,8% folköl. Jag gillar inte alkoholskatt, och är inte alltid förtjust i effekterna av alkohol, varför jag gärna har folköl hemma. Klart jag torrhumlar min Mariestads folköl, med Simcoe. Det blev bättre. Det underliga är att Duggesölen tycks ha tagit åt sig mer smak och arom av humlen än Mariestadsölen. Den senare var fortfarande lite klen.

Jag tar med mig en påse Simcoe och några humlekokpåsar. Det blir godare öl och så får jag stå ut lite. I detta sammanhang blir det nog bara skoj!

Porter (vår hund) hade inte så himla kul, trots att jag drack porter till huvudrätten. Konstigt egentligen. I vanliga fall brukar han få smaka, det fick han inte nu. Kanske därför han var sur.




Nu ska jag sova! Drick gott!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar