tisdag, augusti 11, 2009

Drickú - serverad!

Sista inlägget om min egenbryggda Drickú då. Grunden var att göra en trevlig dryck som funkar till vikingatema. Jag vet inte riktigt om det "ska" vara bokstaven ú men jag tycker det är snyggt, så då får det bli så!

Från början fanns en tanke om att göra mjöd, men det föll bort ganska snabbt. Kom igång ganska sent, har aldrig gjort mjöd och tveksamma resultat hörde till faktorerna som talade mot mjöd.

Jag googlade lite och hittade en ölliknande dryck som nog fanns runt vikingatiden, Gotlandsdricku. Man gjorde en stor sats och serverade till fest. Good enough!

Jag komponerade recept, bryggde, klarnade, smakade, smakade igen och nu servering!


Foto: Kaj Fehlhaber

Lagom tidsenliga flaskor, men vad ska man göra? Jag ville ha gott om kolsyra, har inte fat och gillar hygien. Flaska är det enda fungerande alternativet för mig då.

Jag ville också ha den serverad kall (runt 6°C) men det blev inte riktigt så. För kort tid i kylen gjorde att det blev kanske 14°C. Det var förvånansvärt gott ändå. Röksmaken var ganska väl utvecklad, enris och enbär gick genom alldeles lagom. Fin färg, klar vätska och mysigt skum.

Det är ju alltid svårt att veta med ens vänner, om de verkligen tycker det är gott eller om det är gott att få gratis öl, men de verkade uppskatta drycken. Inte helt otippat tog den slut och jag såg några gå hälla upp från slattarna också.

Kul att få så bra respons, nu är jag bra sugen på att sätta igång och brygga igen. Tack!

Daniel

1 kommentar:

  1. Drickun var riktigt bra, trots att hussmaken (diacetyl) hänger kvar. Antagligen din bästa ljusa öl hittills. Den och RTM.

    Nu ser jag fram emot en starkporter eller imperial stout!

    SvaraRadera