måndag, augusti 03, 2009

Impulsköp i Köpenhamn!

I lördags (1/8) skulle jag på bröllop i Köpenhamn. Amandas kusin skulle gifta sig. Jag tänkte att det blir skoj, har aldrig sett ett danskt bröllop förut. Jag var lite orolig för det där med danskan, men det skulle nog gå. Jag fattar verkligen nästan ingen danska.

Dagen var lite hektisk. Sovit fem timmar, upp kl 06.00, tåg till Malmö ankomst 10.45, checka in på hotellet och byta om, åka till Köpenhamn kl 11.40, ankomst 12.15, promenad till kyrka för att vara framme kl 12.45. Inte många minuter över. Sen ceremoni, sedan mottagning i närheten.

Varför i hela friden berättar jag då detta? Jo, det var i Mattæuskyrkan. Cirka 300 meter från Ølbutikken. Jag tänkte att jag kunde ... slinka förbi ... på vägen. Det blir ju alltid lite dötid. På vägen över bron kollade jag öppetiderna, de hade tyvärr stängt den dagen. Skit också. Nytt alternativ, mottagningen var bara 100 meter från Café Pegasus.

Jag och Carl blev rekommenderade att prova Café Pegasus av killen i Ølbutikken sist vi var i Köpenhamn. Utanför stod det att de hade Vesterbros största ölutbud. Trevligt. Öppet 10-02 på lördag. Men dörren var låst. Lokalen tom på folk. Kanske semesterstängt.

Jag fortsatte att ha trevligt, men inga ölinköp. Mellan mottagning och middag blev det lite dötid, några svenskar gick till en rolig dansk restaurang. Man satt utomhus, som en biergarten typ. De hade dansk husmanskost. Enligt en Googlesökning nu på morgonen ser jag att de heter Restaurant Klubben. Sedvanliga svårigheter med att beställa på danska, jag förstår inte dem, de förstår inte mig. Till slut fick jag in en Jacobsen Brown Ale.



En trevlig, okomplicerad öl med trevliga om än lätta chokladtoner. Det var varmt ute och jag var kostymklädd och hade nästan smält bort i kyrkan och sedan på mottagningen. Jag uppskattade att få den kall, för att svalka mig. Ölutbudet var inte stort på denna krog, men de är visst uppskattade för sin rejäla mat. Får testas nästa gång jag har mer tid i den kontinentala staden.

Efter detta blev det rask promenad till middagslokalen. Jag hade gett upp tanken på intressant öl och gick och snackade med de andra. I mitt högra ögonvrå 20 meter bort får jag syn på något jag reagerar på. En välbekant grafisk profil. I en kiosk, en vanlig liten kiosk med lite basvaror. I denna lilla kiosk med basvaror hade de exponerat Southern Tiers öl så att det syntes ut till gatan!

Jag gick in, roffade åt mig tre flaskor, betalade och sprang ikapp. Jag hade inte tid att tänka så mycket utan tog det som spontant verkade intressant. Nu var ölen inte billig och jag kunde inte bära hur mycket som helst. Jag fick begränsa mig till tre flaskor.


Southern Tier Big Red Imperial Red Ale: Southern Tier, Ratebeer.
En red ale. På flaskan står det att man använt pale ale-, karamell- och chokladmalt. 15°L är färgen. Jag är van vid EBC som färgangivelse, Lovibond är ungefär samma som SRM, och SRM x 1,97 = EBC. Nästan 30 EBC då. Min BeerAlchemy säger 38,6 EBC, ganska långt ifrån. Får kolla på det senare. Färgen har då antagligen kommit främst från chokladmalten. Ska bli intressant att se om det slår genom i smaken. Mycket Hallertau har offrats i denna brygd. Mums.

Southern Tier Hoppe Imperial Extra Pale Ale: Southern Tier, Ratebeer.
Pale ale- och vetemalt. Ljus då. Humlad med Columbus (Tomahawk) och Amarillo. En minimalistisk öl, men den håller 8% alk vol, vilket gör att den kan bära upp mycket humle. Detta blir nog en trevlig bekantskap, den kommer dessutom till bolaget den 15 september. Min födelsedag. Tack tack.

Southern Tier Oak Aged Un*Earthly Inda Pale Ale: Southern Tier, Ratebeer
Tack Weine för länken till den ekfatslagrade på Ratebeer. Detta är en "limited release" enligt Southern Tier. Den "vanliga" Un*Earthly kommer också till bolaget den 15 september. Humlad med Chinook, Cascade, Centennial och Styrian Golding. Mums mums mums. Denna ska jag njuta av!

Jag är mycket nöjd med mina impulsinköp.

Daniel

1 kommentar:

  1. Kul med impulsköp. Smakade Oak Aged Un*Earthly på Haket för någon vecka sedan, en mandarinbomb. Glöm inte bara bort den för länge för jag smakade den "vanliga" Un*Earthly tidigare i vår åp Haket och den var troligen gammal vilket gjorde den väldigt sötsliskig, inte alls god som den färska jag drack på fat ytterligare några månader tidigare i Sthlm.

    Förövrigt finns den ekade på ratebeer (http://www.ratebeer.com/beer/southern-tier-oak-aged-unearthly/99535/)

    SvaraRadera