måndag, augusti 03, 2009

Dugges är tillbaka - med besked!

Idag skulle jag, Daniel och Johan åka till Mölndal för att köpa lite kul öl från Dugges. Innan vi åkte mailade Daniel Mikael Dugge och frågade ifall vi kunde hälsa på. Det passade bra då de hade tvätt-/diskdag idag. Även Amanda och Porter följde med till vår lokala stolthet.

Vi har alla länge varit förtjusta i Dugges öl. Sen infektionen i höstas har det dock varit ganska ont om öl från Mölndalsbryggeriet. Dugge blev tvungen att köpa tillbaka en massa dålig öl. Sedan dess har det skrivits en del om att ölen inte smakar lika bra som den gjorde innan. En del har sin förklaring i gamla råvaror som har använts. Det är inte helt lätt för ett litet bryggeri att överleva en sådan ekonomisk smäll. Jag var därför väldigt nyfiken på hur det har gått för Mikael och vad han har på gång.

Mikael Dugge Engström

Vi snackade med Mikael om Dugges, bryggning och öl i över en timma. Jättetrevligt! Jag och Daniel kommer att skriva mer ingående om vad som sades framöver.

Vad jag kan tala om redan nu är att ölen verkar vara bättre än någonsin tidigare. Jag berättade om den tråkiga Avenyn Ale jag druckit på Red Lion vilket gjorde Mikael riktigt förvånad. Han tog fram ett glas och fyllde det med Avenyn direkt från lagringstanken. Jag kände mig lite som talangscouterna när de såg tjuren Ferdinand sätta sig på en geting; bravo, bravissimo, excellente! Avenyn Ale har jag alltid tyckt om, men det här var något extra. Här var det inget trött och tråkigt diskvatten. Trots att ölen låg kring 5 grader var aromen fullproppad med ananas, passionsfrukt och citrusfrukter. Smaken var inte sämre den. Alldeles perfekt uppfriskande. I den här batchen har han lagt till lite vete. "Lite mer beska så är den perfekt", sade han. Sen fick jag storögt se honom hälla ut det halva glaset som var kvar. Jag tröstades dock snabbt av att han hällde upp High Five! istället, men mer om det senare.


När vi väl kom till Systembolaget i Mölndals centrum var vi riktigt sugna på Dugges-öl. Jag fyllde ryggsäcken. 10 stycken blev det. Misstänker att de kommer att gå åt ganska snabbt. Tur att det inte är allt för knepigt att ta sig ut till Mölndal. Det är i vart fall värt det.


Efter både snack och provsmak och med ryggsäckarna fulla med öl var Johan och jag riktigt törstiga och hungriga. Vi chansade på att restaurang Kråkan i Mölndal, som brukar ha Avenyn Ale, skulle ha lunch. Tyvärr hade de stängt. Istället gick vi till en thairestaurang bredvid. Johan fick den utmärkta idén att vi skulle ta en Dugges till maten. Jag föreslog en Avenyn Ale, vilken passade perfekt till den kryddiga lunchen.

Så ta er nu till Mölndal, eller beställ ett kolli eller två. För Dugges är tillbaka - och det med besked!

8 kommentarer:

  1. Roligt att höra. Dugge på topp är ju grym.
    Var den Avenyn på flaska ni drack till thaimaten i samma klass som Red Lionbatchen eller Dugges-egen-tapp-batchen? :)

    SvaraRadera
  2. Flaskan från bolaget tillhör Red Lion-batchen. Det smakade dock riktigt bra. Måste ha varit fel på fatet på Red Lion - slangar, hantering eller sista slurken. Så det är bara att köpa från Mölndal utan att oroa sig.

    Jag tyckte dock att den purfärska smakade ännu bättre. En blandning av att den hade sådan där härlig humlekaraktär som man bara får när den är helt fresh, förbättrat recept och att dricka den på bryggeriet direkt ut tank.

    SvaraRadera
  3. Frågan är hur fräsch öl man får här uppe i tokholms-land när man beställer Dugges öl från beställningssortimentet. Vet inte om Brill & Co sitter på något lager för att underlätta transporter och isf lär det ju vara av den gamla trötta batchen som jag inte alls är så sugen att slösa mina surt förvärvade slantar på.

    SvaraRadera
  4. Om du hör med Brill eller Mikael Dugge så kan du säkert passa in färska flaskor. Sådant kräver ju lite extra arbete men är väl värt det om man gillar fräsch humle.

    SvaraRadera
  5. Jag har mailat Brill för att få reda på hur situationen är just nu. Vill verkligen ha lite Avenyn Pale Ale och High Five så hoppas på ett glädjande svar. Har redan gjort min insats och hjälpa till att dricka av de batcharna med "gammal" humle i på krogen. (Man måste ju hjäpa till!).

    SvaraRadera
  6. Säger man förresten inte "Dugges tillbaka med besched"? :)

    SvaraRadera
  7. Kan man verkligen vara så schenialiskt fyndig mitt i veckan?

    SvaraRadera
  8. Beställde en låda Avenyn och High Five! nu så får vi se. Tänkte bara plocka en av varje för att testa att de är "i form" innan jag köper mer. (Ja, det går att göra så på vissa bolag).

    SvaraRadera