onsdag, augusti 26, 2009

Dale's Pale Ale - kvalitetsöl på burk

Ölburkar handlar i största allmänhet om billig öl som endast dricks för berusningens skull. Oskar Blues grejer är däremot något helt annat. Jag tycker att det är riktigt häftigt att tappa kvalitetsöl på burk. Lite rock'n'roll. Eller som Oskar Blues själva uttrycker det: Because we can!

För ett tag sedan beställde jag och Daniel 12 burkar från Systembolaget. Så länge som man vänder sig till rätt person är det inga problem alls. Det rör sig om en förenklad privatimport vilket innebär att man ska slippa förskottsbetalning.

Artikelnummer: 501406-02
Pris: 32,60 kr
Kollikrav: 24 enligt Great Brands. Inget enligt Systembolagets system.

Jag avnjöt en burk ute på balkongen. Kanske var det den sista sommardagen för i år. Ölen fick sällskap av en Cobbs sallad.


Dale's Pale Ale

Stor doft. Både en hel del frukt och knäckig malt. Apelsinskal och grape samsas med honungskarameller, gran och tall.

Smaken inleder ganska sött. Ungefär som sådana där honungskarameller som vi som gjort värnplikten de senaste 6-7 åren har gått och knaprat på. Honungskaramellerna blandas med torkade aprikoser och söt malt. Efter ett tag går det över till grape och en lång, krispigt besk eftersmak. En häftig smakvändning.

Munkänslan är framförallt smörig eller krämig. Fylligheten är medelstor med en ganska lätt kolsyra.

Jo, Dale's Pale Ale är riktigt bra. Jag kan dock inte bestämma mig för om den är något för söt. Den är absolut inte sliskig. Eftersmaken är helt torr.

Tokgod: En riktigt trevlig pale ale. En av de absolut bästa jag har druckit. Kul utan att ta i så att den spricker.

Kombinationen med salladen fungerade i alla fall riktigt bra. Framförallt ädelosten trivs väl tillsammans med Dale's. Jag slänger därför upp mitt första recept här på bloggen:

Recept Cobbs sallad:
(4 stora portioner)

3 paket bacon, knaperstekt
1 pkt Kvibille ädel, nedsmulad
600 g körsbärstomater, halverade
1 litet huvud isbergssallad, riven för hand
4 avokado, i små bitar
5 kokta ägg, i fjärdedelar

Dressing
1 dl olivolja
1 msk osötad dijonsenap
1/2 msk worcestersås
1/2 msk vitvinsvinäger
1 klyfta vitlök, pressad
salt

Blanda samman dressingen. Låt den stå till sig och blanda igen. Blanda salladen, förutom äggen. Lägg dem ovanpå vid servering. Dressingen rekommenderar jag att servera bredvid eftersom den är ganska kraftig.

Smaklig måltid.
Carl
Daniels tillägg!
Jag lyckades också matcha Dale's Pale Ale med en trevlig mat. Jag minns, som Carl beskriver, att ölen smakar lite sötare än vad jag minns att det gjort när jag druckit den tidigare. Inget obehagligt, bara lite annorlunda. Sen kan jag ha fel också, jag har ju faktiskt inte så bra minne.
Jag avnjöt min burk Dale's tillsammans med kräftor. Det var "rea" på frysta röda kräftor, 59kr paketet eller något i den stilen. Två paket inhandlades och Amanda gjorde ett smakexperiment. Kokade egen lag till ett av paketen, det andra åts utan extra tillsatser. Den som Amanda kokat lag till var utan tvekan godare. Naturligtvis innehöll den öl också. Carnegie Porter 3,5%. Inte så uttalat salt och sträv som den hemlagade (hehe) som var lite mjukare och hade en lätt sötma och uttalad krondillsmak. Mums.
Jag såg denna film ett tag sen, jag är ganska säker på att den länkats tidigare, men jag gillar den, så vi kör igen!


Oskar Blues har fått ganska bra press i USA på sistone, det är de väl värda? Jag ser fram emot att få lite fler sorter när Great Brands lyckas få hit dem. Jag beställer gärna Gordon och Ten Fidy.
Att öl på burk per automatik skulle vara tråkig eller sämre är nog en förutfattad mening vi kan slänga åt sidan. Till och med danskarna handlar mer burköl än tidigare, från i stort sett noll till nuvarande ca 45% av försäljningen på danska Coop. Undrar om Ølfabrikkens burkar har något med den utvecklingen att göra?
Tack för mig!
Daniel

5 kommentarer:

  1. Betyder det att ni kunde beställa tolv burkar totalt, eller var det tolv plus tolv?

    SvaraRadera
  2. Diggar också Dales, de senaste jag har köpt på pubarna här i Malmö har dock varit alldeles för jävla slitna, alltså i princip bara söta med bismaker av järn som får en att tänka "burk". Var är felet eller vems är felet? Great Brands borde vara väl medvetna om att humlebetonade öl dör snabbt, däremot är jag ytterst tveksam till att pubarna, pubarna här iaf har koll på det..

    Ten FIDY skulle ju för övrigt komma hit i begränsad mängd, det är en riktigt höjdare, finns inget mer absurt än att hälla ut en kolsvart stråle öl ifrån en plåtburk till en konjakskupa..

    SvaraRadera
  3. Vi beställde 12 totalt, ja. Mest för att testa om avsaknaden av kollikrav stämde. Snart blir det 12 var.

    Jag kollade med Great Brands hur färska deras burkar är. De tar in nya burkar var tredje månad. Då bli de iaf inte allt för gamla.

    De burkarna vi fått har inga spår av metallisk smak eller doft. Det kan vara skillnad om man dricker direkt ur burken. Då kommer ju smaklökarna i kontakt med metall. Insidan är klädd i plast så ölen är skyddad.

    Ten FIDY kommer antagligen först i oktober. Gordon kommer om 4 veckor. Jag har redan lagt en beställning.

    SvaraRadera
  4. Jag kollar på botten av min burk, tycker det står Dale's in here 06-17-09. Alltså förpackningsdatum ca två mån sen. Det är inte så illa tycker jag personligen.

    Daniel

    SvaraRadera
  5. Carl: Jag påstår absolut inte att det är burken som har gett metallisk bismak, tror mer bara ölet var allmänt slitet och metall kan jag hitta i flasköl också..

    Daniel: två månader är ju relativt bra, har ölen stått relativt sval under tiden så borde det smaka hyfsat färskt.. Tror det är pubarna här i Malmö som i allmänhet bara inte får ölen såld och sitter på den för länge.. Lite trist för varje gång jag ser Dales eller Gordon i kylen på en pub blir jag sugen på att beställa in men ångrar mig oftast när jag minns hur besviken jag alltid blir.. Drack för övrigt färsk Gordon på fat i NY, ren, frisk, fantastisk humlejuice!

    SvaraRadera