fredag, augusti 28, 2009

Haandbryggeriet Odin's Tipple

För att stilla dempas schnilleabstinens, det har nu ju gått mer än 24 timmar sedan föregående inlägg, kommer här en snabb recension av en öl jag provade på Bishops Järntorget igår.

Haandbryggeriets Odin's Tipple. [RateBeer, Haandbryggeriet] Jag stod och försökte välja öl. Innan hade jag provat en helt underbar Stone Ruination IPA. Jag behövde nu något som skulle smaka något efter denna härliga passionsfrukts- och mangodryck. Jag valde mellan tre drycker, varav två från Haandbryggeriet: Odin's Tipple och Dark Force. Den tredje var Ølfabrikken Brown Ale från 2005. Svårt val. Dark Force kommer snart på bolaget och Ølfabrikken brukar finnas på Haket relativt billigt. Odin's Tipple blev det, efter lite konfererande med Carl på telefon.


Foto: Kaj Fehlhaber

Utseende: Svart, kompakt vätska. Inget skum: temperatur. Vid lite varmare temp kommer ett lätt brunt skum. Totalt ogenomskinlig vätska.

Arom: Liten doft, även här är temperaturen en faktor, vid varmare blir det en större doft. Lakrits, lätt syrlighet. Hårt rostad kaffeböna. Lätt av choklad. Tydlig svartmalt. Ökande syrlighet med ökande temperatur.

Smak: Stor smak! Stor sälta direkt. Mycket läckerol/lakritspastill. Sötma på ett bisarrt sura bandsätt. Lätt värmande alkoholsmak men absolut inte någon tydlig spritighet.

Munkänsla: Kompakt vätska. Ingen kolsyrning som hjälper ner. Hygglig sötma och stor fyllig kropp.

Ärligt talat känner jag så här dagen efter fortfarande eftersmaken av denna öl! Helt fantastisk! Lite osmart av mig att inte dela ölen med kompisar, 50cl och 11% det blir som en halvflaska vin. Shit vad denna var god.

*****

Klockren femma. Min första. Denna öl gjorde mig lite salig. Bättre än Essentia Bina om man nu kan göra en sådan jämförelse. Skitkul verkligen.

Tack för mig, nu ska det provas lite Southern Tier och ätas raclette. Passade inte så bra egentligen i och med att det är sommar, men vi fastnade i två riktiga störtskurar så vi är kalla och behöver värmas.

Daniel

5 kommentarer:

  1. Låter intressant! Har funderat lite hur den här är - imperial stout med brettanomyces är ju inte sådär jättevanligt. Ser fram emot när deras Haandbakk kommer på bolaget!

    SvaraRadera
  2. Denna låter ju sanslöst bra! Ingen som kan förklara varför en Imperial Stout kallas "Tripple"?

    Was kostet es?

    Synd att den inte verkar komma på något SB-släpp.

    SvaraRadera
  3. Den var sanslöst bra. Kostade väl 180 något på Bishops.

    Den heter inte tripple, utan tipple, ett slanguttryck för alkoholhaltig dryck. Ja, jag googlade det.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Ojojoj, nu vill jag verkligen prova denna. Tur att jag har en stående nere i källaren då, hehe!
    Köpte den på Vinmonopolet i Oslo för en månad sen. 77 nok gick den på.

    SvaraRadera
  5. Men så trevligt! Man kanske skulle öppna en av de två man har stående...

    SvaraRadera