fredag, augusti 21, 2009

Handels Nollning - en schenialisk schuccé

Tropiska skurar och leriga spår var inget hinder för de nybakade nollorna på upptåg kring Delsjön. Det var idel glada miner och ett stort fokus på utmaningarna.



De tre deltävlingarna, smaka, tänka, dofta, fungerade väl. Ja, de var till och med riktigt uppskattade. Kanske de mest uppskattade tävlingarna under hela dagen.

Syftet var att ge en inblick i vad vår förening handlar om samtidigt som grupper av varierande storlek skulle aktiveras. På doftstationen ställdes nollorna inför 9 igentejpade burkar där endast ett litet hål släppte ut aromen. Det är ju ganska mycket svårare om man inte ser vad det är man doftar på. Dofterna presenterades som ”dofter man kan finna i öl”. Detta satte en del griller i nollornas huvuden.


Burkarna innehöll:
Kaffe
Aprikos
Flädersaft
Körsbär
Passionsfrukt
Grapeskal
Kakao
Grapekött
Aprikos (ja, två likadana)

De olika nollgrupperna prickade rätt på mellan 5 och 7 dofter. Att dofterna kunde hittas i öl var för de flesta helt oförståeligt. Jag gav exempel på öl där de återkommer och påpekade att de tyvärr hittills druckit ganska tråkig öl.


Smakövningen var konstruerad för att belysa vad ett gott hantverk innebär för öl. Vi ville även påvisa att även svaga öl kan smaka mycket och bra. Ett starkt och ganska tråkigt öl ställdes mot ett svagt och välgjort. Det tråkiga blev en Pripps Blå 5,2%. Som trevligt folköl valde vi (inte helt otippat) Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare 2,5% (står upp till 2,8% på flaskan men är enligt uppgift 2,5%).

Jag var inte helt säker på utgången av smakutmaningen. Törstsläckaren må vara riktigt god men kroppen är vad man får vid 2,5%. Ungefär hälften av nollgrupperna gissade på att Törstsläckaren var starkast. Nästan alla som testade den tyckte att den var klart godast. När de fick veta att den bara låg på 2,5% blev de riktigt förvånade. Jag var riktigt nöjd.


Sloganutmaningen gick ut på att komma på en slogan åt Daniels öl. Daniel själv är för lat. Han berättade att han vanligtvis använder sina initialer, DLG, när han brygger. Helst skulle slogan få in att ölen är småskalig och av hög kvalitet. Daniel önskade sig även en göteborgsanknytning.

De olika förslagen varierade i fyndighet. Jag vet inte om han kommer att kunna använda någon. De flesta kretsade kring ”de é la gôtt”. En grupp fick däremot en rejäl guldstjärna. De ansåg att en slogan måste levereras med en rejäl ”punsh”. Daniel lyckades med sin nya iPhone 3GS fånga slutet på deras presentation:



Det var dock inte bara nollorna som fick dofta och smaka. Även jag råkade ut för det.


Två tjejer hade med sig egengjort vin. Det ena var tydligen baserat på äppelkoncentrat. Inte särskilt angenämt. Vinet de hade gjort på färsk frukt var däremot inte heldåligt. En hel del vinäger i både doft och smak. Fick mig att tänka på en lambic. Lambic är ju alltid trevligt. Vinet var kanske inte så gott, men riktigt kul var det!

Innan nollorna lämnade oss för följande stationer informerade vi dem om vår resa till Stockholm Beer 26/9. Målet är att få med 26 studenter. Det finns dock en viss risk/chans att vi inte når riktigt dit. I så fall kommer vi att sälja av kvarvarande tågbiljetter ToR Gbg-Sthlm samt om intresse finns boende på af Chapman. Hojta till om ni är intresserade.


Simma lugnt.
Carl

0 kommentarer:

Skicka en kommentar