måndag, augusti 03, 2009

Nyhet: Mikkeller Black Tie Barrel Aged Imperial Stout

Mikkeller har varit i farten igen, tillsammans med Nøgne Ø och har bryggt en liten imperial stout. Denna har fatlagrats, vilket är väldigt à la mode just nu.




Kollar man bilden som hör till nyheten står det tydligt att det är Brill & Co som importerar denna öl. Den är gjord för den svenska marknaden, men jag har inte hittat någon info om den, varken på bloggar eller någon annan outlet. Jag har mailat Brill, ännu inget svar.

Artikeln ovan refererar till Nøgnes bryggarblogg (30.6) som berättar att man buteljerat 1500 flaskor imperial stout som legat på highlandfat.

Alltså Mikkeller + Nøgne, 1500 flaskor (50cl), 11%ABV, 3% honung, okänd lanseringsdatum, Brill.

Jag vill ha!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Count me in! Systemet behöver annars en imperial stout i fasta sortimentet, denna passar nog kanske lite dåligt, men någon som har något annat förslag?

    SvaraRadera
  2. Oh, låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
  3. @Bosse: Jag tycker att Nils Oscar Imperial Stout (89473) är en bra IS till ordinarie sortiment. Den är trevlig till smaken och karaktären, bra storlek (33c) , hyggligt pris (25,70 = 77,87kr/L) och framför allt, Nils Oscar har nog kapacitet att brygga den till de volymer som krävs för att vara i ordinarie sortiment.

    Min personliga tanke.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Niklas Hallqvist4 augusti 2009 kl. 06:48

    Slottskällan är ju ordinarie (1355)

    SvaraRadera
  5. Jaså? Det visste jag inte! Awesome!

    SvaraRadera