söndag, augusti 30, 2009

Eureka! Om min bryggutrustning!

Jag fick en insikt. Det slog mig när jag hängde upp tvätt i torkrummet. Jag har ju en stor kastrull som jag använder till att koka vört när jag brygger öl. Jag har köpt en Weld B Gone genomföringsmojäng och en bazooka screen. Tänkte ta upp ett hål i sidan på min kastrull och sätta in den så vörten kan rinna av när kokningen är klar.

En grund i detta är att jag inte är så händig, eller kanske inte så intresserad egentligen. Jag började inte brygga för att jag tyckte det var skoj att hålla på och modifiera utrustning. Det finns de som tycker att sånt är kul, jag tycker det är skittrist. Jag vill brygga öl och det får gärna vara lätt att göra och praktiskt.

Nu har jag legat nere med bryggningen i sommar då huset hållit minst 25°C sen i juni. Nu börjar det stilla sig och jag och Carl ska göra en liten presentation på tisdag. Det är fortsatt nollning på Handels och vi ska förgylla en fest med vår närvaro. Det är separata herr- och damförfester innan en fest. Vi ska då på herrförfesten förevisa ölbryggning.

Min tanke från början var att visa upp en liten del av processen bara, då det tar lite tid. Sedan fick jag höra att vi kunde vara där ett bra tag, och köra en aktiv presentation typ 10 min. Min plan är då att komma dit, ställa i ordning och mäska in. När gästerna kommer vill jag att det ska återstå lite tid på den, sedan mäska ut och laka och köra igång koket, koka klart och köra klart hela processen utom just tillsättning av jäst, vilket får ske hemma.

Vi ska komma dit vid ca kl 16, gästerna kommer vid 17 och håller på till ca kl 21. På den tiden (runt 16.50 - 21.00) borde jag hinna köra en bryggning. Då till problemet. Jag hade tänkt att hålet skulle vara klart nu, det är det inte. Har ingen lust att stå och slabba med hävert (som inte klarar kokande vatten) och tjafs, men på något vis måste jag få det att funka på ett hyggligt snabbt och representativt sätt.

Jag var inte sugen på att ställa mig och borra ett 22mm stort hål i sidan av min fina kastrull. 22mm är jättestort. Jag har tänkt på detta ett tag nu och undrat hur jag ska gå tillväga. Nu tror jag att jag löst mitt lilla dilemma. Jag tog inspiration av en bok jag läste. Charles Bamforth har skrivit "Beer - Tap into the art and Science of Brewing"


Där beskrivs hur kommersiella bryggerier kan funka. Han beskriver då att vörten pumpas från kokaren till en särskild behållare där den snurras runt i en whirlpool och sedan kyls.


Jag hade tidigare fastnat i att whirlpoolen skulle göras i samma kärl som kokningen sker i. Nu fattar jag att jag kan föra över vörten till en annan behållare och whirlpoola där. Jag slipper borra i aluminium. BRA! Jag tar helt enkelt och häller över hela vörten, troligen genom en saftsil, till en jäshink med upptaget hål och snurrar runt en massa och tappar av försiktigt från sidan.

Sedan kommer jag till en till fördel, jag använder då naturligtvis samma kärl till mäskningen. Jag tar upp ett hål och sätter in min genomföring med kran och bazooka screen. Efter lakningen och kokstart gör jag mig av med draven och rengör kärlet och skruvar loss bazooka screenen och simsalabim, det är en whirlpool, enligt figur 8.4 på sid 148 i boken.

Då kommer såna lätta praktiska bestyr bara, kontakt med 10A, vatten, transportera 25L vört och den biten. Ska nog gå. Jag tänkte försöka mig på en klon av Beer Here Lupulus. Receptet hittade jag för att Christian skrev adressen till det i ett inlägg på Malt Humle Jäst & Vatten.

Får se hur det blir, jag är spänd att få prova på first wort hopping. Vi ska sälja lite biljetter till vår resa till Stockholm Beer & Whisky den 26e också. Jag tror vi får det skoj på tisdag.

Någon som har tankar/synpunkter på utrustningstankarna? Mottages tacksamt!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Jag har för mig att vörten helst inte ska syresättas varm, då detta kan ge oönskade smaker. Först när den är kyld ska den syresättas.
    Så att hälla den varma vörten genom en saftsil borde inte vara så bra, men rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
  2. @Jonas: Du har ju rätt. Hot Side Aeration (HSA) är inte bra för vörten. Egentligen ska man jobba med ett så luftfattigt system som möjligt.

    Får fundera lite till på hur jag ska gå tillväga med detta. En sak som inte ändras till imorgon är att jag måste föra vätskan från kastrull till whirlpoolkärl varm.

    I förlängningen är det ju bättre att borra hål i kastrullen. Fasen också. Dumt att hålla på och flytta omkring på och riskera att syresätta varm vört.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om att slanga vörten från kastrull till whirlpoolkärlet? ..minskar nog HSA en hel del skulle jag misstänka.

    SvaraRadera
  4. Hmm, fylla slangen med vatten och sänka ner i kastrullen och låta rinna över till whirlpoolen som står längre ner och på så sätt starta en hävert? Ingen lust att stå och suga på en slang där kokande vört kommer rusande mot min mun. Autosiphonen är inte förtjust i kokande vätska heller har jag märkt.

    Daniel

    SvaraRadera
  5. Då kan jag ju faktiskt likväl köra whirlpoolen i kokkärlet och slanga ut under whirlpool direkt till jäskärl.

    Ska tänka lite mer på detta. Blir nog ett problematiskt steg. Undrar hur mycket av detta med HSA är 'finlir.'

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Detta låter ack så krångligt :) Tacka vet jag en vanligt effektiv kopparkyl. Vår kyler till jästemperatur på ca 5 minuter, dock kräver det ju dock rinnande kallt vatten.

    SvaraRadera