onsdag, augusti 05, 2009

Sierra Nevada Bigfoot - Moment 22 och mer smör på väg

Som Dempa redan har skrivit om var det stor åtgång på månadens nyhetssläpp på Systembolaget. I Göteborg var det extra stor åtgång på Sierra Nevada Bigfoot, som jag hade ögonen på. Redan efter några timmar var den helt slut.


I måndags försökte jag beställa den för att vara säker på att få några av de ca 3000 flaskorna som fortfarande inte hade levererats. Enligt Systembolaget ska det gå att beställa en flaska per sort från varudepån första dagen och valfritt antal kommande dagar:

Beställning av nyheter
Beställningen, som görs på plats i butiken, kan tidigast ske på säljstartsdagen kl 10.00. Denna första dag kan du beställa en (1) flaska av varje sort. Följande dagar kan du beställa valfritt antal.

Observera att vissa nyheter finns i mycket små mängder. Därför kan vi inte garantera att du alltid får de varor du beställer.

Tyvärr kan du inte beställa nyheter per telefon på säljstartsdagen. Vi gör heller inte leveranser mellan butiker under den första försäljningsveckan.


På Karl Johansgatan i Göteborg tror jag inte att de riktigt visste vad de gjorde. Lyckades gjorde de i alla fall inte. Jag tog mig till systembolaget i Nordstan som brukar ha koll. Där gick det inte heller. De höll visserligen med om att det borde gå, men eftersom det stod i deras system att de skulle ha flaskor kvar så gick det inte. De skulle få en ny leverans på torsdag, men kunde inte reservera flaskor. Jag påpekade att det vore rimligt då problemet låg i deras system men fick inget gehör. Suck!

På måndagskvällen kom dock en ljusning. Genom Beerwells systembevakningsagent, länk, såg jag att bolaget vid Kungstorget hade fått in en sen sändning. Min underbart snälla och ljuvliga flickvän ställde upp på att försöka få tag på ett gäng flaskor (10 st) när de öppnade på tisdagen. Hon propsade dock på att för säkerhets skull vara där en timma innan trots att jag sa att det inte var nödvändigt. Till saken hör dessutom att hon över huvud taget inte dricker öl.

Nu står i alla fall 10 flaskor hemma och väntar på mig. Huvuddelen kommer att få gå i ide i ett år. Några flaskor kommer att få fungera som höst/julöl. På Kungstorget har de inga flaskor kvar alls.

För alla er som fortfarande vill få tag på Bigfoot men inte lyckats så verkar det komma en stor leverans imorn. Lycka till.


Tack Filippa. En riktig insats!

4 kommentarer:

  1. Finns ett stort gäng på Systemet i Gårda. Åtminstone för tillfället. B-)

    SvaraRadera
  2. Hahaha!

    Min kompis Nicke skickade precis som du sin fru till Kungstorget för att köpa någon av de 12 flaskor det stod att det skulle finnas.

    "Nä, det var nån tjej här och köpte allihop imorse. Hon försökte till och med stoppa oss i personalen redan kl 9 för att få tag på dom!" fick hon till svar när hon frågade efter Bigfoot'en!
    Nicke sa igår: "Säkert nån av dina ölnördskompisar!" och jag sa bara "Yeah right, vem är så dum att man försöker handla innan de öppnar!?"

    HAHAHA! :)

    SvaraRadera
  3. Hehehe. Det måste vara hon. Hon kunde inte ens hålla sig till de 10 st jag ville ha utan köpte 2 extra som Daniel fick när han och Amanda bjöd på jättegod ärtsoppa.

    SvaraRadera
  4. Bara en not: ibland, eller oftast, registreras även enskilda av kund beställda flaskor som ett plus på den butiken. Jag råkade ut för det på Avenyn en gång när ett par Celebration Ale hade kommit in. Rusade dit för att köpa, endast för att få veta att det var en kund som beställt just de flaskorna och jag fick inte köpa dem.

    SvaraRadera