måndag, augusti 31, 2009

Inköpslista: Systembolagets nyheter 1 sep 2009 + CNN

Imorgon är det dags för ett litet nyhetssläpp på Systembolaget. Några trevliga öl kommer det. Jag skriver en lista med länkar till Systembolagets sida där det står antal flaskor och plats i butiken.

Jag vidhåller att jag skriver denna blogg mycket (mest) för min egen skull och delar upp nyheterna i två kategorier. Sådana som jag definitivt kommer köpa och sådana som jag kanske köper om jag känner för det när jag står i butiken.

Skall köpas:
11262 - Sigtuna Black October
11234 - Cosesi Oktober Chest
11695 - North Coast Old Stock Ale 2009
11261 - Samuel Adams Octoberfest
11603 - Timmermans Oude Gueuze
11602 - Urthel Hibernus Quentum Tripel-Triple
11643 - Urthel Samaranth Quadrium

Köps om jag får ett infall:
11669 - Innis & Gunn Highland Cask
11298 - Hofbräu Oktoberfestbier
11278 - Kaltenberg Oktoberfest
11210 - Löwenbräu Oktoberfestbier
11250 - Paulaner Oktoberfest Bier
11252 - Sigtuna Oktoberfest
11281 - Spaten Oktoberfestbier
11290 - Weltenburger Oktoberfest

Vill ni hellre läsa listan i den förträffliga Systembevakningsagenten ska ni ju ha tillfälle att göra det!

Nyheter i beställningssortimentet:
89880 - Boddington 30L fat
89881 - Staropramen Granát 30L fat
89882 - Kozlak, 50cl, kolli 20st
89878 - Norrlands Guld Ljus, 33cl flaska, kolli 24st

Ni ser kanske ett visst mönster här gällande öl jag är mindre intresserad av. Eventuellt infall handlar om att jag kanske blir sugen på att köra en oktoberfestprovning för att jämföra med de oktoberöl jag är mer intresserad av. Vi får se. Hösten kommer bli dyr nog utan att jag köper öl bara för att köpa nyheterna, en större provning ger ju utrymme att dela kostnader.

Köper jag bara en flaska av varje som jag har planerat hamnar jag på 249,30. Det är väl inte helt otippat att jag handlar flera flaskor Timmermans Oude Gueuze. Båda Urthel (Hibernus Quantum Tripel och Samaranth Quadrium) ska väl också inhandlas i några exemplar. Här är nog tillgång och efterfrågan en faktor. Det är inte jättemånga inköpta av varje sort av dessa tre öl. 1800, 4800 och 4200 för respektive öl. Inte så att det tar slut direkt, men kanske så att det inte finns kvar när jag hunnit prova ölen och bestämmer mig för att jag vill ha mer.

Jag hade tänkt köpa Innis & Gunn Highland Cask, men denna kommer ju i 30.000 flaskor och finns då kvar ett bra tag. Någon måtta får det vara på bärandet av öl.

Samuel Adams Octoberfest, Cosesi Oktober Chest [Cosesis hemsida, dito RateBeer] och Sigtuna Black October köper jag en av varje för att se hur de har tolkat oktoberfestölen. Kanske blir fler av Sigtunas öl, får se hur tung korgen blir och hur mycket jag kan lura Carl att ta hem till sig.

North Coast Old Stock Ale 2009 blir det några flaskor av också. En att prova nu och någon/några att spara. Börjar bli fullt i ölförrådet nu också så jag drar ner på inköp av lagringsöl.

Det blir dyrt och tungt.

På samma tema, nyheter, och i artikelsammanslagningens anda vill jag peka er till CNN Travel som skrivit en liten artikel om craft brewing ur ett turistperspektiv. Man lyfter fram "beer country" som en konkurrent till "wine country" och skriver att öl inte bara är en dryck utan även ett resmål, och att småbryggerierna driver fram vissa orter till turistdestinationer.

Ett mål de skriver om är San Diego, vilket passar för Carl att läsa då han funderar på att ta lite utbytesstudier i Kalifornien. Stad bör väljas efter ölutbud och bryggeribestånd enligt mig. Kan hända att jag besöker honom i det stora landet i väst!

Daniel

10 kommentarer:

  1. Ungefär vad jag också hade tänkt köpa. 249:- låter ju inte så farligt, men så fick jag även något ryck i fredags och beställde några Orval samt surölen från BFM och La Roja från Jolly Pumpkin - och de sistnämnda är ju direkt billiga, men fantastiska. Och sedan kommer Herr Frederiksen och co. den 15:e!

    SvaraRadera
  2. Känner mig helt nöjd med 1 st Old Stock Ale denna gång.

    SvaraRadera
  3. Ett 30 liter fat Boddington hade ju inte suttit fel!

    Skämt åsido.. Får bli ett gäng Old Stock + en av varje av de andra, en ganska välbehövd "billiig månad"

    Så HR Frederiksen var det den 15'e, Hoppe o Unearthly också, vad var det mer egentligen?

    SvaraRadera
  4. Det var: Urthel Hop It, Flying Dog Barrel Aged Gonzo och Sierra Nevada Harvest Ale.

    För mer info kolla här

    SvaraRadera
  5. För mig blev det 1 av varje förutom Old Stock som de inte hade fått in ännu. Typiskt. Måste dit imorgon också.

    Sigtuna Black October
    Cosesi Oktober Chest
    North Coast Old Stock Ale 2009
    Timmermans Oude Gueuze
    Urthel Hibernus Quentum Tripel-Triple
    Urthel Samaranth Quadrium

    SvaraRadera
  6. Blev inte riktigt som jag tänkt mig, men ändå:

    1 st Urthel Hibernus Quentum Tripel-Triple
    1 st Urthel Samaranth Quadrium
    2 st Old Stock Ale (som väl säkerligen ställs undan direkt bredvid mina två 08:or, vet inte ens om förra årets är värda att dricka ännu så...)

    Stod där och funderade på Timmermans, men skippade den. Kanske köper senare. Såg ingen Black October eller Oktober Chest heller, men ska nog beställa ett par flaskor senare om det inte kommer in. Har dock, som sagt, redan en beställning på gång + att "mitt i månaden" lockar... men man får helt enkelt snåla in på nyheterna i oktober, är ju fasta nyheter då så.

    SvaraRadera
  7. Såg jag inte bloggförfattarna i arla morgonstund inne i Nordstan? Kring Ocean IPA eller så...

    SvaraRadera
  8. Visst gjorde du. Bild på Ocean har du i senaste inlägget. Du får komma fram och hälsa nästa gång!

    SvaraRadera
  9. Det gör jag... mitt-i-månaden kan tro.

    SvaraRadera
  10. Jag ska dit på mitt-i-månaden för att fira lite genom att köpa hos öl till mig själv.

    Daniel

    SvaraRadera