onsdag, augusti 12, 2009

Delirium Café blir Ölrepubliken

[Uppdatering 20/8 - kolla här]

Länk till Ofiltrerat, där jag läste det först. Lite taskigt av en linköpingsbloggare att vara först på en göteborgsnyhet, men är man riktigt duktig på sin hobby så är man. Vad ska jag bidra med då? Ett besök kanske? Kolla hur det är i detta nu? Jag jobbar inte långt ifrån Delirium så jag kilade förbi vid lunchtid. De brukade ha en schysst lunch. Inte nu. Stängt.


Lite ändrade öppettider.


Jag kilade tillbaks vid åttarycket för att kolla om det hade hänt något, hur stämningen var. Det var inte så mycket folk i lokalen. Jag gick fram till bardisken. Många tappar var stängda. Det mest intressanta på fat var Wisby Sleepy Bulldog. Hmm.

Det verkar som de kör stuket kräng av allt som finns i lager, köp inget nytt. Ärligt talat hade jag gjort samma sak. Varför lägga pengar och energi på att ge något extra till köparen typ. Jag tog en liten trött hund.

Efter detta kom jag på att jag inte hade kontanter med mig och de inte tog kort under 100kr. Hopp. Jäkligt hungrig var jag också, och tänkte att jag älskar musslor. Musslor kokta i pilsner med pommes 125 kr. Det var riktigt gott, men jag kunde inte hjälpa att tycka att det var lite dyrt.

Vad jag tyckte var billigt däremot var en Smörpundet Porter 2005 för 125 kr. Härliga madeira-, kaffe- och lakritstoner.

Jag tycker den är en bra gravöl för en krog som förut, när den var ny, var så speciell, rolig, bra och innovativ. Jag är ledsen att säga att det gick över. Den blev trött och oengagerande. Det ständiga gisslet av att ha en lista på 2000 öl och mycket mindre på lager blev nästan pinsam. Men jag ska minnas stället som det var i början.

Missförstå mig rätt när jag utbrister: Kungen är död. Länge leve kungen!

Jag tror och hoppas att The Rovers nya projekt Ölrepubliken blir lyckat och att de lyckas behålla initiativet. Att de inte blir trötta och oengagerande.

Vad jag förstår är ägarskiftet 1 september, sen håller de stängt en vecka för lite ombyggnad. Jag tänker mig att de fokuserar på gästytorna och fixar till det så det liknar The Rover och klassisk pubmiljö lite mer. Mörka möbler, lite mindre steril lokal och så.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar