söndag, augusti 16, 2009

Närke Target Single Hop Brown Ale

Jag, Carl och Henrik var ju på The Rover i fredags. Carl kom lite eftersläntrandes, jag paxade bord och skulle ta en god öl medan jag väntade. Det som först lockade mig var en kran som utmärkte sig lite från de andra spännande kranarna. Närke, bra. Single hop? Intressant. Target? Ok. Fick se, dofta och smaka lite, en single hop brown ale. Klart som korvspad att jag ska ha en sån!

Tyvärr hade jag problem med inställningarna på kameran, detta är den enda bilden på ölen som blev någorlunda men den är fortfarande usel.



Närke Kulturbryggeri Target Single Hop Brown Ale

Utseende: Vätskan är mörkt röd, klar, har ingen synlig kolsyrning och ett vitt krämigt skum.

Arom: Liten arom (lite kall i början), det jag hittar är choklad och en syrlighet som påminner lite om champagne, underligt nog.

Smak: Underbar smak av chokladmalt. Grape- och citrustoner. Ingen rå humlesmak som det kan bli med en sådan högalfasort, utan en ganska balanserad smak. Jag finner en viss syrlig ton inte olik champagne i smaken, samtidigt som jag tycker den påminner lite om Oppigårds Starkporter.

Munkänsla: Liten kolsyrning, små bubblor. Kroppen är lätt och beskan är sypatisk utan att ta för mycket plats från maltigheten. Den lämnar en angenäm smak och känsla på gommen.

**

Den är bra, jag tycker det var trevligt att dricka den tillsammans med min ass-on-fire burgare, för att lindra hettan, men tyvärr brände jag mina smaklökar för ett litet tag i samma veva.

Daniel

1 kommentar:

  1. Tyckte den var lite jästig i doft och smak tyvärr...

    SvaraRadera