onsdag, augusti 12, 2009

Westons Stowford Press Low Alcohol Cider

Denna öl säljs för en tia på bolaget. Synd att den inte säljs kyld, men det är ju en annan diskussion.






Utseende: Mycket klar, guldgul vätska. Lätt skum som snabbt faller undan och försvinner. Lätt synlig kolsyra.

Arom: Hyggligt stor syrlig arom av äpplen, lite citrus. Okomplicerad doft.


Smak: Medelstor smak. Liten sötma som matchar upp en trevlig syrlighet. Smak av äpplen och kanske kiwi. Smaken försvinner snabbt och lämnar inget minne kvar. Jag inbillar mig att jag känner en lätt fatkaraktär också.


Munkänsla: Liten munkänsla, lite motstånd dock av syrligheten och kolsyrningen.


Detta är en ganska torr cider med 0,5% alk (vol), alltså tekniskt sett alkoholfri. Den är inte dum alls! Naturligtvis saknar den en del eftersmak och munkänsla som brukar finnas i cider men detta är inget dumt alternativ om man vill hålla sig (bli) lite nykter.

Jag tycker denna är riktigt bra för vad det är! Hade jag inte varit en sådan inbiten ölälskare hade jag valt denna över mycket. Nu väljer jag denna över alkoholfri öl (typ Carlsberg NA och Jever Fun) men hellre lättöl (de vanliga som finns att köpa) än denna dryck.


Daniel

2 kommentarer:

  1. jag undrar om man kan dricka den som gravid, i och med den lilla skylten på. men eftersom det bara är 0,5 % så borde den ju vara okej för gravida. för det har ju carlsbergs non alkoholic också, 0,5 % alk. alltså.

    SvaraRadera
  2. Hej Elina!

    Kort svar: JA!

    Långt svar:

    Jag är ingen läkare och har ingen medicinsk utbildning, det är viktigt att komma ihåg när du läser resten av min kommentar. Det jag har är en gravid fru, och jag berättar lite av våra erfarenheter. Rådgör alltid med din barnmorska om du är osäker.

    I Sverige är drycker med 0,5% (vol) alkohol eller mindre (exempelvis yoghurt och apelsinjuice som också innehåller mycket lite alkohol) klassade som ALKOHOLFRIA. Detta är för att alkoholen inte hinner gå ut i blodet innan kroppen har förbränt alkoholen.

    Så om du vill dricka alkoholfritt kan du vara lugn och dricka denna cider (som faktiskt är helt ok för att vara alkoholfri), Jever Fun, Carlsberg NA, Billabong skumpa och dylika drycker. Jag tror att även Systembolaget har gått ut och sagt att dessa drycker är säkra för gravida.

    Jag har tidigare skrivit lite om just alkohol och gravida och moralpaniken. Läs artiklarna som jag länkar till och bilda dig en egen uppfattning.

    Det jag uttolkar ur dessa artiklar är att det är OK för gravida att dricka LITE alkohol. I vårt fall säger vi att en flaska Dugges folköl på 2,5% på en hel middag är ok. En flaska lättöl (2,1%) är också ok. Min personliga tanke är att Socialstyrelsen inte kan med att säga att X liter av Y% är ok, men inte mer för då kommer folk alltid vilja tänja på gränserna och kommer att gå över den inte ännu definierade gränsen där fosterskador uppstår. Därför säger man blankt NEJ även om forskningen inte stöder detta.

    En fråga som jag tycker diskuteras för lite i sammanhanget är pappans drickade, före och särskilt efter födseln.

    Hur som haver, vill du (i alla fall på etiketten) undvika alkohol kan jag rekommendera Grebbestads säsongsmust, Jokks bärdrycker, läsk, blandade juicedrycker på krogen och andra roligheter. Fantasin sätter gränsen.

    Lycka till och kommentera gärna igen om du har fler frågor!

    Daniel

    SvaraRadera