lördag, augusti 22, 2009

Nils Oscar Barley Wine

Jag köpte denna öl ett tag sedan, tillsammans med några andra godbitar från Nils Oscar. Dags att smaka då kanske? Den kostade mig 35kr, vilket jag tycker är ganska humant.

Utseende: Något disig, knäckfärgad vätska. Skummet uteblir så när som på ett litet tunt lager som bildas på toppen av vätskan. Ingen synlig kolsyrning.

Arom: Stor doft av läder, lakrits, alkoholsötma.

Smak: Stor smak. Knäck, läder, lakrits, lätt vanilj i smaken. Någorlunda stor sötma, väl i linje med klassisk barley wine.

Munkänsla: Rivig först beska, sen maltighet som gör det svårt att svälja. Ölen är ganska väl kolsyrad ändå, utseendet till trots, och detta hjälper vätskan förbi gommen ner i magen. Och där värmer den väl! Ölen är mycket fyllig.

Detta är absolut en bra vardags-barley wine, om ni ursäktar utrrycket. Den är ju inte som Mikkeller Big Worse, vilket på något vis har blivit min måttstock. Den kommer ganska när BrewDog/Mikkeller Devine Rebel, men där tyckte jag nog att den lilla fatlagringen hjälpte den förbi denna öl.

Jag skulle definitivt köpa denna igen för att ha hemma om någon blev lite sugen. Den gick ju att köpa styckvis på beställningssortimentet också, vilket är en stor fördel! Då behöver man inte snåla på drycken till vännerna, eller till sig själv för ett speciellt tillfälle.

Daniel

1 kommentar:

  1. Tycker att den blir lite för söt. Prova att torrhumla den, det tänkte jag göra snart, vet inte vilken humle jag ska ta. Funderar på simcoe eller amarillo, vad tycker du?

    SvaraRadera