lördag, augusti 01, 2009

Limfjords Porter

När jag och Daniel vallfärdade till Köpenhamn i våras köpte jag två riktigt billiga porter (ca 10 danska styck) på ett snabbköp, Ølfabrikken Porter på burk och Limfjords Porter. Limfjords Porter har jag inte testat tidigare men har läst en hel del gott om den från flera ölbloggare som varit i Danmark.


Limfjords Porter
Doften är mustig med främst rök, som i rökt korv. Det finns även gott om lakrits samt lite chokladfudge och kaffe. Det lurar något i bakgrunden, kanske är det torkade fikon. Kan inte riktigt bestämma mig.

I smaken dominerar lakrits och beska. Även chokladfudgen får vara med och leka lite försiktigt. Röken återkommer i eftersmaken .

Munkänslan är medelfyllig med en ganska lätt kolsyra. Det värmer skönt på vägen ner. De 7,9 procenten är verkligen väl inkapslade.

Bättre: Jo, de andra ölbloggarna har rätt. Helt klart en riktigt köpvärd porter. Den här och Ølfabrikken Porter på burk blir det mer av nästa gång jag besöker Köpenhamn.

3 kommentarer:

  1. Om jag hade haft en ölkällare så hade jag köpt en back av denna och lagrat ett par år. Vill minnas att den var rätt så prisvärd.

    SvaraRadera
  2. Tror att jag köpte den för 8 danska, alltså ca 12 svenska. Verkligen prisvärt!

    SvaraRadera
  3. Ni Göteborgare kan väl enkelt ta en tur till Frederikshavn och köpa den lite lokalare? Det finns en helt okej ölbutik i närheten av hamnen.

    SvaraRadera