fredag, augusti 21, 2009

Middag på Hos Pelle

Häromdagen åt jag och Filippa middag på restaurangen Hos Pelle i Göteborg. Restaurangen bytte för några år sedan inriktning från att tidigare ha satsat på finlir till lite enklare (och billigare) men fortfarande vällagade rätter. Råvarorna är dock av toppklass och köket likaså. Köket är inspirerat av svensk husmanskost och rätterna följer säsongen.

De serverar en "3-rätters"-meny. För- och efterrätten består av vardera tre redan förutbestämda hemliga rätter. Till huvudrätten kan man välja mellan tre olika alternativ där minst två måste välja samma. Kalaset kostar 395 kr. Just nu kan man välja mellan följande huvudrätter:

Ugnsstekt kungsflundra med rödbetor, kapris, pepparrot och brynt smör
Confiterat anklår med rostat päron och timjan- & lagerbladssås
Långbakad kalvhögrev med skogssvamp, lingon och kryddig rödvinssås
Alla rätter serveras med färskpotatis och spetskål


Jag kom till restaurangen direkt från jobbet cirka 10 minuter innan jag skulle träffa Filippa. Den mysiga baren kändes som ett bra ställa att slå ihjäl tiden. Redan innan jag kom dit funderade jag på vilket dåligt ölsortiment restauranger brukar ha. Bland de bättre restaurangerna är det inte helt ovanligt med 5 olika öl av tråkig sort och 10 sidor vin. Jag blev därför glatt överraskad över att Hos Pelle har ett relativt sett bra sortiment. Av vad jag kommer ihåg (det som var minnesvärt) hade de en lager från Grebbestad, Hoegaarden, Brooklyn lager och Brooklyn East India Pale Ale(!). En IPA på en juste restaurang. Kors i taket. Valet blev enkelt.

När Filippa väl kom gällde det att komma överens om en huvudrätt. Jag är riktigt förtjust i de av konstiga tillsatser fortfarande oförstörda ankorna. Kombinationen med rostat päron lät dessutom riktigt lyckad. Efter lite övertalning (ankor är ju visserligen söta men väldigt goda) kunde även Filippa tänka sig det.

Alla rätter serveras på fat vid sidan om. Man plockar till sig det man vill ha, ungefär som hemma. Det funkade över förväntan, faktiskt lite hemtrevligt.

Till förrätt kom det in potatis- och purjolöksoppa, urvattnad salt sill med senap och skånsk grovkornig leverpastej med krusbärsmarmelad. Det roliga med att få in hemliga rätter är att man får sådant som man vanligtvis inte hade beställt. Jag beställer aldrig in lever. Ändå har jag ätit det två gånger på restaurang på sistone. Förra gången fick jag det i Paris för att jag inte förstod vad jag beställde. Den här gången för att det var hemligt. Tur det för det var riktigt gott. Bästa förrätten, trots att även de andra var riktigt goda.


Den confiterade ankan med rostat päron var helt ljuvlig. Köttet smälte i munnen. Går inte att jämföra med kyckling. Skinnet var sådär knaprigt och välsmakande. Päronet bröt av perfekt mot det feta köttet. Spetskålen som serverades till var kokt i grönsaksbuljong, helt underbart. Hade kelt klart kunnat serveras som en av förrätterna. Ipan fungerade väl till både för- och huvudrätt. En perfekt smakrensare.

Till efterrätt serverades plommonpaj med vaniljsås, mörkt chokladmousse med bärfyllt rån samt citron- och timjanglass. Plommonpajen var ganska intetsägande. För en chokladälskare som jag var chokladmoussen perfekt. Tung och krämig med hallon och vinbär som lättade upp. Stjärnan var dock citron- och timjanglassen. Syran och örtigheten bildade en tokbra duett tillsammans.

Hos Pelle rekommenderas starkt. Rejält prisvärd vardagslyx!

Carl

1 kommentar:

  1. Mm, jag kan bara hålla med. Kikade in som hastigast och köpte ett presentkort idag, blev väldigt sugen på att gå dit. Snart.

    SvaraRadera